8-2-2022, ‘Door de bomen’ Teledoc Campus op NPO2

‘Door de bomen’ over hoogbegaafdheid dinsdag 15 februari op NPO 2

The Publicity Company

Dinsdag 15 februari 2022 bij de NTR in 2doc kort op NPO 2: Door de bomen, een Teledoc Campus van regisseur Marlies Smeenge en producent BIND Film over de keerzijde van extreme intelligentie. De korte documentaire is na de uitzending nog te bekijken via NPO Start.

Hoewel de zeventienjarige Tim extreem slim is, lukt het maar niet op school. Diverse keren zat hij daardoor langdurig thuis. Dan kwam hij nauwelijks zijn bed uit en wilde of kon hij bijna niets meer. Omdat hij nog geen achttien was kregen hij en zijn ouders te maken met leerplichtambtenaren en instanties die eisten dat hij terug naar school ging. Maar was dat wel de beste oplossing?

Bij elke nieuwe school liep het weer mis. Dit zorgde voor veel stress en zorgen binnen het gezin. Niet alleen om het welzijn van Tim en extra kosten, maar ook vanwege het gevoel dat instanties hen als gezin kritisch benaderden. Waarom lukt het een kind dat zo slim is niet om net als iedereen naar school te gaan? Zouden de ouders hier een rol in spelen?

Na vele pogingen van Tim en zijn ouders later zit hij al weer twee jaar thuis. Hij noemt het zelf een bore-out. De school bood hem zo weinig uitdagingen dat hij als het ware overspannen werd van de verveling. Hij is begonnen met bushcraften. Hij leerde technieken om te overleven in het wild, waarbij hij alleen dingen uit de natuur gebruikt. Struinend door de natuur kwam hij langzaam weer in balans.

Voor het eerst in twee jaar waagt Tim nu weer een poging naar school te gaan. Hij start met een opleidingsjaar aan de Mandeville Academy, een internaat voor hoogbegaafde jongeren. Met zijn schooltrauma nog vers in zijn achterhoofd, volgt hij met een zevental andere jongens atypische colleges en denkt hij na over zijn toekomst.

Websites Marlies SmeengeBIND Film

Teledoc Campus, het succesvolle project van CoBO, het Nederlands Filmfonds en het NPO-fonds, biedt jonge regisseurs en producenten de kans om ervaring op te doen met korte, filmische documentaires. De eerste zes series kregen veel aandacht van pers en publiek en positieve kritieken.

www.ThePublicityCompany.comFacebookTwitter