Artikel bij ‘Te slim voor de brugklas’

Te slim voor de brugklas?
Wat denk je zelf?

Bijna twintig jaar ervaringsdeskundige als moeder van een hoogbegaafde zoon, gecombineerd met bijna tien jaar docente en brugklasmentor op een gymnasium hebben tot het boek ‘Te slim voor de brugklas’ geleid. Met dit boek hoop ik (aankomende) brugklasleerlingen – en hun ouders – aan het denken te zetten, ze voor te bereiden op hun jaren op de middelbare school.

Buitenland

Na het gymnasium studeerde ik Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Utrecht. Hoewel Nederland een fantastisch land is en ik blij ben dat ik hier ben geboren, is de wereld in mijn ogen te groot om op één plaats te blijven. Toen mijn zoon bijna één jaar was en ikzelf 26, zijn we dan ook naar de Spaanse Costa Blanca gegaan. Na vier mooie jaren met toch al wat strubbelingen in het onderwijs, werd onze volgende halte Zuid-Amerika, om precies te zijn het mooie Argentinië.

Ook hier had mijn zoon behoefte aan meer dan ‘alleen’ school. En dat kon: hij ging van half 2 ‘s middags tot half 7 ‘s avonds naar school, wat ons de ruimte gaf om bijvoorbeeld Chinees en Quechua te doen, maar ook nam hij deel aan de wiskunde-olympiade en veel buitenschoolse activiteiten. Ondertussen had ik een NOB-school opgericht, waardoor hij op zijn zevende jaar de CITO al haalde met een nagenoeg perfect score. In Argentinië werd hij na groep 7 aangenomen op het enige gymnasium in de provincie (ter grootte van de Benelux). Maar door onder andere gebrek aan keuzemogelijkheden binnen die opleiding, dacht ik dat het Nederlandse schoolsysteem hem meer zou kunnen bieden. We gingen terug naar Nederland  – en maakten oma en opa heel gelukkig!

Zo kwam mijn zoon in 2007 (hij was toen 8) in de brugklas van het gymnasium.

Docent en mentor

Een maand later werd ik op diezelfde school aangenomen als docente Nederlands. Tot 2016 heb ik daar met heel veel plezier lessen Nederlands gegeven, van brugklas gymnasium tot en met eindexamenklassen havo.

Vooral als mentor brugklas gymnasium heb ik veel slimme kinderen mogen leren kennen en van ze mogen leren. In die jaren volgde ik ook meerdere opleidingen en cursussen op het gebied van hoogbegaafdheid en binnen school hield ik me bezig met hoogbegaafdheid en reflecteren.

“Te slim voor de brugklas?”, vragen sommige ouders zich af. Ouders die echt wel zien dat hun kind zich eigenlijk nog niet vaak in heeft hoeven spannen, niet zijn of haar best hoefde te doen en weinig nieuwe dingen of vaardigheden leerde, terwijl klasgenoten die wél leerden. Zij vragen zich (terecht!) af of hun kind wel weet dat (en HOE) hij of zij het anders aan zal moeten pakken op de middelbare school.

Reflecteren
In het boek Te slim voor de brugklas lees je over de ervaringen van 7 slimme kinderen. Ze beginnen aan de brugklas en je beleeft de eerste maanden van dit nieuwe, spannende schooljaar met hen mee. Je leest over hun kennismaking met de school, elkaar en de mentor. Over de eerste lessen en hun eerste huiswerk. Lukt het ze om het goed in te plannen? Hoe plannen en leren ze voor de eerste proefwerkweek?

Daarnaast word je ook voortdurend zelf aan het denken gezet. In dit boek word je dus niet verteld wat je precies moet doen. Niemand weet toch beter dan jij wat het beste voor je werkt! Daarvoor moet je jezelf alleen wat beter leren kennen. Dat is nog niet zo makkelijk als het klinkt.
Na elk hoofdstuk vind je opdrachten die je daarbij helpen. Zo kom je erachter wát je nu eigenlijk zelf denkt. En waarom. Je leert stap voor stap reflecteren met behulp van een duidelijk schema. De verschillende opdrachten kun je invullen in het boek. Zo kun je over een tijdje je antwoorden nog eens nalezen. Denk je er dan nog steeds zo over? Of heb je een andere mening gevormd? En waarom dan? Wat denk je zelf?

Ook onderwijsprofessionals als leerkrachten, docenten, mentoren en begeleiders zullen veel van hun slimme leerlingen herkennen. Dit boek kan dan helpen in het ondersteunen en beter begrijpen van die leerling. Het reflectieschema kan meteen worden toegepast en ook andere studievaardigheden worden behandeld. Zowel samen aan de slag als zelfstandig inzetbaar. Wat denk je zelf?

Janneke van Oorschot

Kijk voor meer informatie op: www.teslimvoordebrugklas.nl.