Ben ik in beeld? (H)erkenning voor beelddenkende kinderen, hun ouders en leerkrachten-
Marion van de Coolwijk en Wendy Lammers van Toorenburg met illustraties van Juliette de Wit
Uitgeverij Lannoo, ISBN: 978 94 014 0794 6
‘Ben ik in beeld’ is een aantrekkelijk vierkant boek dat uitnodigt om het in te kijken. Met tekst in kleuren en vele illustraties wordt aan kinderen uitgelegd wat beelddenken is en waar je mee te maken kan hebben. Beelddenken komt veel voor en hoogbegaafde kinderen lijken juist een voorkeur te hebben voor beelddenken.
Het boek geeft inzicht in wat beelddenken betekent en wat het met je doet. In het boek kan je aangeven wat je herkent in jezelf waardoor je inzicht krijgt in waar je zelf tegenaan loopt en waarom dat zo is. De problemen die ermee gepaard kunnen gaan, vooral in ons talig ingestelde onderwijssysteem, worden besproken maar ook komen de talenten, mogelijkheden en voordelen uitgebreid aan bod.
Onder aan de bladzijden loopt een gekleurde band door het hele boek met tips en handvatten.
Het voorwoord wordt geschreven door Rola Hulsbergen, voorzitter Stichting Beelddenken Nederland. Zij benadrukt dat het boek geen stellingname is binnen de vele discussies rondom beelddenken maar eenvoudigweg (h)erkenning wil bieden voor beelddenkende kinderen, hun ouders en hun leerkrachten.
De auteurs Marion van de Coolwijk en Wendy Lammers van Toorenburg en illustrator Juliette de Wit zijn zelf beelddenker en vertellen hier iets over. Wendy Lammers van Toorenburg schreef ook ‘Hoogbegaafd, nou én?’ en dit boek heeft eenzelfde opzet.
Het boek is bedoeld voor kinderen, om het zelf te lezen of met een volwassene. Het is ook een uitstekend boek voor hun ouders en leerkrachten.
Het boek leest prettig en de combinatie van tekst, kleur en illustraties geven een goed beeld over beeldenken en de dingen die daar mee samenhangen. Het laat zien wat beelddenken inhoudt, meer dan alleen tekst dat doet.
Ginny de Jong