Diverse auteurs schrijven artikelen en columns voor ons in Signaal. Wij zijn daar ontzettend blij mee én trots op. Twee van deze auteurs hebben een nieuw boek geschreven waarvan de release in oktober is.
Columniste Betty Moll van Charante is vaste columnist in Signaal. Zij doet dit al 10 jaar. Hieronder beschrijft zij in een brief gericht aan jullie haar reis en haar kinderboek ‘Had ik het geweten’ voor kinderen van 10 tot 100 jaar. De release is op 15 oktober.
Natasja Esmeier, auteur van boeken zoals ‘Beelddenkers, Als Kwartjes Vallen’ en ‘Allergisch voor Moeten’ en eigenaar van praktijk ‘Beeldig Brein’, vormt samen met Miranda Meier ‘Het Beelddenkende Brein’. Je ziet zeer regelmatige artikelen van hen in Signaal. Natasja schreef een serie van drie boeken ‘Beelddenkertjes in de Dop’ over het natuurlijke leerproces van beelddenkende kinderen van 0 – 8 jaar. Op 11 oktober is de release van het eerste deel: ‘Met Plezier naar School. Het Lerende Brein Ontrafeld’. Hieronder geeft zij meer informatie over het boek.

Beste leden,
Laatst zag ik in een oud schetsboekje van mij staan:
‘Ik zie je zitten maar waar blijf je nou’
10 jaar geleden schreef ik mijn eerste column in Signaal. Een column die in eerste instantie vooral op de buitenwereld gericht was. De tijd verstreek en van buiten ging ik steeds meer naar binnen. Een boeiende maar ook pittige reis die mij steeds meer deed beseffen dat mijn kinderen mijn grootste spiegels zijn. Met de gedachte hierin al behoorlijk op weg te zijn, kreeg ik een idee : ‘Ik ga mijn beste columns bundelen en samen met interviews met Dappere Moeders uitgeven.’ Ik deed een oproep in Signaal en al gauw reisde ik met de trein door heel Nederland om deze Dappere Moeders te interviewen. Mooie, open, eerlijke en vaak ook emotionele gesprekken, die mij diep raakte. Fijn dat deze tijdens mijn terugreis landingsruimte kregen. Ik deed het goed vanuit mijn hoofdkantoor. Ik zag het, begreep het en kon het van alle kanten belichten. Alleen, klopte het wel? Hoe diep durfde ik eigenlijk in mijn eigen spiegels te kijken? Mijn aandacht was inmiddels van binnen weer naar buiten gericht. In conflict met de buitenwereld die het allemaal niet begreep. Waarom herhaalde dit verhaal zich? Wat wilde het mij vertellen? Wat zag ik over het hoofd? Of beter wie zag ik over het hoofd ? Op dat moment realiseerde ik mij dat ik een deel van mijzelf over het hoofd zag. Het gekwetste kind dat niet gezien en begrepen werd. Hierdoor besefde ik dat er eerst een ander verhaal was dat verteld wilde worden. Een verhaal waaraan ik jaren geleden was begonnen. Het duurde nog even voordat ik tevoorschijn durfde te komen maar 15 oktober gaat het dan toch eindelijk gebeuren. De release van mijn eerste boek: ‘Had ik het geweten’
‘Had ik het geweten’ is vanaf 15 oktober te bestellen via www.blikopener.nu
Betty’s illustraties zullen van 16 t/m 19 oktober te zien zijn bij Boscafé De Rode Lelie, in Oisterwijk. Zelf is zij ook aanwezig. Zij zal fragmenten uit haar boek voorlezen en naar aanleiding daarvan is er ook nog een creatieve activiteit voor kinderen van 10 t/m 100. Het Boscafé ligt zoals de naam al doet vermoeden midden in het bos. De prachtige Oisterwijkse bossen en vennen nodigen ook uit voor een heerlijke wandeling.
Mogelijk tot ziens!
Betty Moll van Charante

Beelddenkertjes in de dop: Met plezier naar school
Leren is leuk toch? Leren is leuk als je krijgt wat je nodig hebt om te begrijpen wat iemand je wilt leren. En niet iedereen heeft hetzelfde nodig omdat niet ieder kind op dezelfde manier leert. Hoogbegaafde kinderen zijn vaak beelddenkers en hebben een puzzelend brein. Zij hebben niets aan de opbouwende structuur van het onderwijs-syteem maar willen graag puzzelstukjes krijgen waarmee zij zelf de puzzel van de lesstof kunnen leggen, maar wel inclusief de spelregels graag.
In “met plezier naar school” neem ik je mee in zowel het taaldenkende als het beelddenkende lerende brein van 2 tot 8 jaar, zonder en met neurodiversiteiten. Dyslexie, dyscalculie, DCD, TOS, NLD maar ook autisme en ADHD hebben zo hun invloed op het leren en functioneren van het brein. De hele ontwikkeling wordt tot op de hersencel beschreven zodat je precies weet wat je van jouw kind op welk moment kunt verwachten en wat het nodig heeft. Zo kun jij thuis aanvullen wat school laat liggen en kun je school meenemen in hoe het onderwijs aangevuld kan worden om jouw kind ook weer met plezier naar school te laten gaan.
Natasja Esmeier