In dit boek vind je een verzameling van artikelen en essays en vertalingen met als thema’s unschooling, anders leren dan op school en hoogbegaafd zijn in een onderwijssysteem. De rode draad is ‘Leren met je Hart’. Hoe doe je dat, leren met je hart? Wat heeft school daarmee te maken? En wat is unschooling? Waarom … lees verder …
Leren met je hart
Marlies van Sint Annaland
Een intense reis
Marije Hofland
Een intense reis is het verhaal van een moeder wiens hoogbegaafde zoon met schooltrauma is uitgevallen op het basisonderwijs en hierdoor één van de vele duizenden thuiszitters werd die Nederland rijk is. Marije Hofland beschrijft wat het betekent om hoogbegaafd te zijn en waar zij als gezin tegenaan liepen in hun zoektocht naar passend onderwijs, zelfacceptatie, hulp … lees verder …
Hoogbegaafdheid ont-wikkelt
Sanne Dooren en Lijnie Reijers
-“Dit boek biedt een uniek perspectief in de realiteit van hoogbegaafde adolescenten. De openheid van de schrijfster over haar lichte en zware periodes schetsen een rauw beeld van de krachten en valkuilen die hoogbegaafdheid met zich mee kan brengen. Dit boek is absoluut een aanrader voor HB’ers van alle leeftijden, evenals ouders of anderen die … lees verder …
Te slim voor de brugklas.
Janneke van Oorschot
Dit boek is voor al die slimme kinderen die binnenkort eindelijk naar de brugklas mogen of al in de brugklas zitten. Ben of ken jij zo’n slimmerik? Dan weet je vast ook dat die slimme kinderen het vaak nog best moeilijk krijgen in de brugklas. Hoe komt dat nu eigenlijk? Belangrijker nog: hoe kun je … lees verder …
Leven met intensiteit
Susan Daniels en Michael M. Piechowski
Over begrip voor de sensitiviteit, prikkelbaarheid en emotionele ontwikkeling van begaafde kinderen, adolescenten en volwassenen Leven met intensiteit is de eerste vertaling van Living with Intensity, een bundel onder redactie van Susan Daniels en Michael Piechowski, waarin diverse gerenommeerde experts hun licht laten schijnen over de toepassing van Dabrowski’s ideeën in de begeleiding van (hoog)begaafde … lees verder …
IQ te koop ! hoogbegaafd van nul tot achttien
Jan, Janneke en Ellen Sinot
Uniek: de hoogbegaafde Ellen Sinot (17 jaar) schreef een deel van dit boek zelf. Ze sluit af met een hoofdstuk over het – in haar ogen – ideale schoolsysteem. De vader en moeder van de hoogbegaafde Ellen vertellen over haar leven van geboorte tot eind middelbareschooltijd. Een boek vol herkenning voor andere ouders met soortgelijke … lees verder …
Hoogbegaafde pubers onderweg naar hun toekomst
Janneke Breedijk & Noks Nauta
Een sterk rechtvaardigheidsgevoel, hoge eisen stellen aan jezelf, niet weten hoe je moet studeren, twijfelen over een vervolgstudie, je anders voelen dan anderen … In dit boek komen hoogbegaafde jongeren aan het woord. Ze vertellen over hun leven thuis en op school, hun ervaringen met of juist zonder vrienden, hun idealen en dromen. In elf … lees verder …
Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid
James t. Webb, Edward R. Amend, Jean Goerss, Nadia E. Webb, Marianne Kuzujanakis, F. Richard Olenchak en Paul Beljan
Onze slimste, meest creatieve kinderen en volwassenen worden vaak over het hoofd gezien, verkeerd begrepen en onjuist gediagnosticeerd met een diagnose als ADHD, OCD, ODD of autisme. Bij hoogbegaafden die daadwerkelijk een beperking hebben worden hun talenten vaak over het hoofd gezien. Te veel hoogbegaafde kinderen krijgen onjuiste diagnoses, onnodige medicatie of een niet passende … lees verder …
De begeleiding van hoogbegaafde kinderen
James T. Webb
Ouders die ontdekken dat hun kind hoogbegaafd is, zijn niet altijd blij en trots. Ze voelen zich soms voor een zware taak gesteld. Dit boek biedt talloze suggesties om hoogbegaafde kinderen te helpen om een goed zelfbeeld te ontwikkelen. Professionals als leerkrachten, leerlingbegeleiders en pedagogen kunnen veel bijdragen aan een gezond zelfrespect en voldoende zelfvertrouwen … lees verder …
Ik ben een kind, gelukkig & gevoelig hoogbegaafd
Rineke Derksen
Dit boek is een samenvoeging van de boeken ‘Gelukkig hoogbegaafd’ en ‘Gevoelig hoogbegaafd’, aangevuld met een hoofdstuk over hoogbegaafde meisjes. Gelukkig hoogbegaafd In het boek Gelukkig hoogbegaafd, geeft de auteur handen en voeten aan de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. De wijze waarop zij dat doet is gebaseerd op haar ervaring dat hoogbegaafde kinderen pas gaan … lees verder …