Interactieve lezing over Hyperhoogbegaafdheid en Documentaire RISE door Femke Hovinga van Talentissimo

Datum/Tijd
maandag 28 januari 2019
19:30 - 22:00 uur

Categorieën


Plaats: Krimpen a/d IJssel
Doelgroep: belangstellenden
Kosten: € 8,00 voor leden ;  € 15,00 voor niet-leden
Aanmelden (vóór 7 januari) : zuid-holland@pharosnl.nl

 

Femke Hovinga vertelt over de verschillen tussen hoogbegaafdheid en uitzonderlijke hoogbegaafdheid.

Per honderd kinderen zijn er gemiddeld twee hoogbegaafd, zij hebben een IQ van 130 of hoger. Maar ook binnen de hoogbegaafde groep zijn er enorme verschillen: een kind met een IQ van 130 en een met 160 verschillen net zoveel van elkaar als een gemiddeld begaafd en een hoogbegaafd kind.
Wat zijn dan de verschillen tussen de diverse hoogbegaafdheidsniveaus?

Tijdens deze sessie kijken we naar uitzonderlijke hoogbegaafdheid (IQ hoger dan 145) en hoe zich dit thuis èn op school manifesteert. Aan de hand van wereldwijd onderzoek bestuderen we de vijf niveaus van intelligentie met de ontwikkelingsstappen die daarbij horen.
Ook kijken we naar de prikkelgevoeligheden en intensiteit van deze kinderen.

Tot slot bekijken we de documentaire RISE van het Daimon Institute. Deze film laat ervaringen van hyperhoogbegaafde kinderen, jongeren en hun omgeving zien.

Tijdens de lezing is er tijd voor vragen en interactie.

 

 

Femke Hovinga Talentissimo

Talentissimo is een Europees platform voor uitzonderlijk hoogbegaafden
http:// www.talentissimo.eu/.

Dit platform is in 2015 opgericht door de Nederlandse Femke Hovinga. Zij weet uit eerste hand wat voor strubbelingen extreme hoogbegaafdheid kan veroorzaken tijdens de schoolperiode.
Femke had een zware periode op school. Ze werd gepest, verveelde zich enorm, voelde zich eenzaam en een buitenstaander. Ze ging onderpresteren.
Na haar studies veranderde dit door steeds nieuwe uitdagingen op te zoeken.
Femke gunt andere hoogbegaafde kinderen een betere jeugd.
Daarom studeerde ze voor talentbegeleider. Ze heeft zich gespecialiseerd in uitzonderlijke hoogbegaafdheid.