Workshop Creatief begaafden – een vergeten groep 18 april 2018

Kaart wordt geladen...

Datum/Tijd
woensdag 18 april 2018
20:00 - 21:30 uur

Locatie
Basisschool de Tweesprong lokatie Duivenkamp

Categorieën


Graag nodigen we jullie uit voor de Workshop Creatief begaafden – een vergeten groep onder leiding van Ilse Reijgwart van Wijkunnenmeer

Ilse Reijgwart van Wijkunnenmeer begeleidt kinderen/jongeren, ouders en scholen bij problemen rond onderpresteren. In haar werk ziet zij vooral creatief begaafden uitvallen op school. Het is vooral deze groep die onderpresteert – wat vaak heel ongelukkig maakt.

Op basis van niet-presteren en van hun gedrag krijgen deze leerlingen allerlei stempels: AD(H)D, ADD, ASS, dyslexie, Vp-kloof (of andersom: vP-kloof). Dat suggereets dat ze ‘een beperking’ hebben. En dat terwijl het juist een groep is met oneindige mogelijkheden! Dwars door die labels heen, ziet Ilse in haar werk altijd hetzelfde type kind: de creatief begaafden.

Wie zijn die creatief begaafden?

De term creatief begaafd’ gaat over hoe mensen denken. Je kunt dus creatief begaafd zijn, zonder dat je ook maar iets kunt maken met  je handen.

‘Creatief begaafden‘ zijn creatieve denkers. Zij denken vooral heel associatief. Als zij nieuwe informatie krijgen, denken zij er ‘vanzelf’ verder over na. Hierbij koppelen ze de nieuwe informatie aan iets wat ze al weten. Op basis daarvan bedenken zij gemakkelijk iets totaal nieuws. Zij zijn dus ‘uitvinders’, out-of-the-box-denkers.

Creatief begaafde leerlingen op school

Creatief begaafde leerlingen hebben het vaak moeilijk op school. Niet alleen omdat zij top-down leren. Zij reageren vaak onverwacht ‘anders’ op schoolse taken: het meest opvallende is misschien dat ‘gemakkelijk’, ‘moeilijk’ is voor hen – en andersom. ‘Simpel stampwerk’ kunnen ze niet, en routines zijn ‘saai’. Maar begrijpen, wat veel moeilijker wordt geacht, is voor hen tweede natuur.

Workshop Creatief begaafden – een vergeten groep: ouders en andere geïnteresseerden

Inhoud workshop:

  • Wat is creatief begaafd?
  • Relatie met beelddenken, meer- en hoogbegaafdheid, AD(H)D, ASS, dyslexie.
  • Waarom worden creatief begaafden vaak niet gezien, of verkeerd begrepen?
  • Hoe denken creatief begaafden?
  • Wat zijn hun valkuilen?
  • Wat hebben creatief begaafden nodig, thuis en op school?

Praktische details:

  • Woensdag 18 april: 20:00-21:30 uur
  • Minimaal 10 maximaal 25
  • Pharos leden 5 euro, niet-leden 10 euro
  • Inclusief thee/koffie/koekjes

Er zal ook iemand van Pharos Utrecht/Gooi- en Eemland zijn aan wie je vragen kunt stellen.

Graag aanmelden vóór 11 april 2018 op: utrecht-gooi-eemland@pharosnl.nl onder vermelding van naam, lidnummer & regio.

VOL=VOL

 

Ilse Reijgwart van Wijkunnenmeer geeft begeleiding bij onderpresteren. Zij helpt kinderen/jongeren, ouders en scholen in heel Nederland. Haar motto’s: ‘wees wie je bent’ en ‘doe maar gek, dan doe je gewoon genoeg’!

Ilse blogt over onderpresteren, het schoolsysteem, meer- en hoogbegaafdheid, (hoog)gevoeligheid en alle ‘stempels’ die je tegenwoordig maar kunt krijgen.

Ilse begeleidt kinderen en jongeren die vastlopen op school. Dit zijn vaak (uitzonderlijk/creatief) hoogbegaafden: creatieve, associatieve denkers, die op school vaak dromerig of ongefocust lijken. Maar dat zijn ze niet: ze leren op hun eigen manier, liefst ‘random’, uit Wikipedia, van games of van YouTube.

Deze leerlingen leren op een heel andere manier dan scholen verwachten. Scholen spelen daar niet op in. Daardoor gaan deze leerlingen onderpresteren. Wanneer de cijfers kelderen, verdwijnt ook de motivatie.

Ilse leert deze kinderen/jongeren HOE ze het schoolwerk kunnen aanpakken, maar met behoud van hun eigen sterke kanten. Als het schoolwerk weer beter gaat, heeft dat vaak ook effect op de motivatie.

Maandelijks organiseert zij een Bootcamp Snappen & stampen voor leerlingen uit het Voortgezet onderwijs. Sinds kort is er ook een Bootcamp voor het basisonderwijs. Tijdens de Bootcamp leren creatief meer- en hoogbegaafde kinderen/jongeren te stampen met gebruik van zoveel mogelijk zintuigen en met een slim systeem van herhalen – niet teveel en niet te weinig (je ontkomt er niet aan, dus kun je maar beter zo efficiënt mogelijk herhalen).

Meer over Ilse

Georganiseerd door Pharos regio Utrecht-Gooi-Eemland