Meer structureel budget voor (hoog)begaafde leerlingen vanaf 2026

Vanaf 1 januari 2026 wordt het budget voor onderwijs en ondersteuning aan (hoog)begaafde leerlingen structureel. Het budget van €23,3 miljoen per jaar uit de subsidieregelingen Begaafde leerlingen’ wordt extra toegevoegd aan het zware ondersteuningsbudget voor samenwerkingsverbanden, waarin al een bedrag was opgenomen voor hoogbegaafde leerlingen. Hierdoor kunnen scholen en samenwerkingsverbanden het aanbod dat zij voor deze leerlingen hebben ingericht, behouden en verder ontwikkelen.

Door het structureel worden van het subsidiebudget wordt er €9,80 toegevoegd aan het bedrag dat samenwerkingsverbanden per leerling krijgen voor zware ondersteuning. Dit komt bovenop het bedrag voor hoogbegaafdheid dat samenwerkingsverbanden po en vo nu al krijgen. De zware ondersteuningsbekostiging voor samenwerkingsverbanden wordt opgenomen in de bekostigingsregeling PO.

Meer informatie vind je hier: Meer structureel budget voor (hoog)begaafde leerlingen vanaf 2026 | Nieuwsbrieven Ministerie van OCW

Staat van de Ouder 2025

Ouders: grote klassen niet goed voor kinderen 

Ouders maken zich zorgen over de onderwijskwaliteit, veiligheid en de sfeer in grote klassen, zo blijkt uit het jaarlijkse rapport de Staat van de Ouder 2025. Bij klassen met meer dan 26 leerlingen daalt het vertrouwen van ouders in de kwaliteit en veiligheid op school flink. Ook zien ouders met kinderen in een grote klas dat hun kinderen met minder plezier naar school gaan, dan kinderen in een kleinere klas.

BEKIJK DE STAAT VAN DE OUDER 2025

Lees meer

Papieren Tijgers

Graag brengen wij het project Papieren Tijgers onder je aandacht, een schitterend fotomagazine. Het fotomagazine, ontwikkeld met subsidie van het Ministerie van OCW, bevat 30 portretten en onderwijsverhalen van hoogbegaafde kinderen en jongeren.

Hoogbegaafde kinderen en jongeren hebben een prachtig talent: ze zijn in potentie, op papier, tijgers. Ze zijn krachtig, uniek, zeldzaam, maar worden in hun ontwikkelingen en kansen, zonder passend onderwijs, bedreigd. Het doel van dit magazine is om inzicht te geven in hun unieke belevingswereld en de diversiteit van hoogbegaafdheid. De 30 tijgers zijn dan ook divers in leeftijd, achtergrond, regio, cultuur, talenten, ontwikkelbehoeften en onderwijsvormen.

Lees meer

Thuiszitters tellen

Oudervereniging Balans publiceerde op 9 december 2024 het rapport ‘Thuiszitters tellen 2024, een ander licht op passend onderwijs’. Ons land telt minimaal 70.000 ’thuiszitters’ die drie maanden of langer thuiszitten. Dit aantal zegt nog niks over de verschillende groepen ‘verborgen thuiszitters’. Dit zijn bijvoorbeeld kinderen die niet meer of slechts deels naar school gaan maar nog wel ingeschreven staan.

Balans: “Het kan niet zo zijn dat al deze kinderen te complex zijn om onderwijs aan te geven. Jarenlang is geprobeerd een oplossing voor het aantal thuiszitters te vinden in het individuele kind. We hebben gezien dat dit niet werkt, sterker nog, jaar na jaar stijgt het aantal thuiszitters. Het wordt tijd om naar het systeem te kijken en hoe we dit zo aan kunnen passen zodat alle kinderen volwaardig onderwijs kunnen krijgen.

Thuiszitters zijn een symptoom van de onderliggende problemen in het onderwijs en waarschuwen ons keer op keer, als ‘kanaries in de kolenmijn’, voor niet-passend onderwijs. Om tot een werkelijke oplossing te kunnen komen, moet het roer om. Met leerrecht, het borgen van de zorgplicht van scholen en een onderwijssysteem wat recht doet aan verschillen tussen kinderen en jongeren. Met daarbij nog een waarschuwing: instanties die proberen kinderen weer op gang te krijgen, terug naar school te geleiden of een alternatief te bieden, naast of buiten het onderwijs, blijven hard nodig zolang leerrecht niet is gerealiseerd.” 

Meer informatie en het rapport vind je hier.

Onderzoek ‘(On)gezien’ van SCALIQ

Onderzoek naar het signaleren van hoogbegaafde kinderen in het primair onderwijs

Slechts de helft van hoogbegaafde kinderen herkend in het primair onderwijs

Onderzoek SCALIQ onthult verschillen in signalering van hoogbegaafdheid bij verschillende groepen kinderen

Zeist, 20 september 2024 – Meer dan de helft van de hoogbegaafde kinderen in Nederland wordt niet herkend door hun leerkracht. Dit terwijl er een signaleringsplicht bestaat en vroegtijdige signalering essentieel is om passend onderwijs te kunnen bieden aan deze leerlingen. Dit blijkt uit het onderzoek ‘(On)gezien’ van SCALIQ, uitgevoerd met betrokkenheid van de Gelijke Kansen Alliantie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Lees meer

De profielen van hoogbegaafde leerlingen van Betts & Neihart

 

In 1988 stelden Betts & Neihart op basis van hun ervaring in de vorm van observaties, interviews en literatuuronderzoek zes profielen op van begaafde leerlingen. In 2010 werden deze profielen bijgewerkt. De zes profielen zijn een theoretisch concept waar vanuit inzicht verschaft kan worden.
Voor alle profielen geldt dat deze niet statisch zijn. Ook kunnen leerlingen zich afhankelijk van o.a. de omgeving anders profileren in verschillende situaties. Bovendien kan een leerling bijvoorbeeld door goede begeleiding of juist het uitblijven daarvan van het ene profiel naar het andere profiel verschuiven. Hierna worden de zes profielen kort besproken. Het volledige schema van Betts & Neihart (2010) staat onderaan dit artikel met dank aan het Talentenlab.

Lees meer

Top 20 principes voor onderwijs aan begaafde leerlingen

Top 20 principes voor onderwijs aan begaafde leerlingen |  Talentstimuleren.nl

De Nederlandse vertaling van ‘Top 20 principes uit de psychologie voor het onderwijs aan en het leren van creatieve, getalenteerde en begaafde leerlingen van de voor- en vroegschoolse educatie, het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs’.

Elk principe wordt besproken en is voorzien van relevante literatuur en uitleg over de relevantie ervan voor het begaafdheidsonderwijs.

Deze Nederlandse versie is tot stand gebracht in samenwerking tussen de Radboud Universiteit en de POINT-onderwijsonderzoekswerkplaats. 


Alsjeblieft, een gratis OPP voor jouw creatief begaafde kind

Alsjeblieft, een gratis OPP voor jouw creatief begaafde kind! Ik heb mijn informatie over sterke en zwakke kanten van creatief begaafden plus hun leerbehoeften uit de vorige blogs samengevat in een OPP: dat is de afkorting voor ontwikkelingsperspectief. Cadeautje voor eenieder die er wat aan heeft!
Het OPP is de vervanger van het vroegere handelingsplan. Een OPP is een document dat een centrale plaats inneemt binnen Passend Onderwijs. Op de website van Passend Onderwijs is er een hele pagina aan gewijd. Onder andere staat daar: ‘voor elke leerling in het regulier onderwijs die extra ondersteuning nodig heeft, moet het bevoegd gezag een ontwikkelingsperspectief vaststellen binnen 6 weken na inschrijving van de leerling.’
https://www.passendonderwijs.nl/veelgestelde-vragen/ontwikkelingsperspectief/ 

Lees meer

Onderpresteren, misère aan alle kanten

Tien pedagogische tips om onderpresteerders weer te laten stralen – Ilse Reijgwart

Onderpresteren is het schrikbeeld van alle ouders van hoogbegaafden. En terecht. Het is narigheid aan alle kanten, vaak pure misère: in de eerste plaats voor het kind zelf. En dan voor de ouders, die hun zoon of dochter zien worstelen met zichzelf en met school. Daarnaast leidt het maar al te vaak tot communicatieproblemen tussen ouders en school. Je zakt met zijn allen al gauw weg in een moeras van woede, conflicten, machteloosheid, angst en verdriet. Lees meer