Onderzoek ‘(On)gezien’ van SCALIQ

Onderzoek naar het signaleren van hoogbegaafde kinderen in het primair onderwijs

Slechts de helft van hoogbegaafde kinderen herkend in het primair onderwijs

Onderzoek SCALIQ onthult verschillen in signalering van hoogbegaafdheid bij verschillende groepen kinderen

Zeist, 20 september 2024 – Meer dan de helft van de hoogbegaafde kinderen in Nederland wordt niet herkend door hun leerkracht. Dit terwijl er een signaleringsplicht bestaat en vroegtijdige signalering essentieel is om passend onderwijs te kunnen bieden aan deze leerlingen. Dit blijkt uit het onderzoek ‘(On)gezien’ van SCALIQ, uitgevoerd met betrokkenheid van de Gelijke Kansen Alliantie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Lees meer

Staat van de Ouder

Ieder jaar onderzoekt Ouders & Onderwijs hoe ouders denken over het onderwijs in Nederland. De resultaten worden in april openbaar gemaakt in een (online) rapportage: De Staat van de Ouder.

De Staat van de Ouder 2024: Ode aan de ouder

Ouders staan vaak ten onrechte in een kwaad daglicht in het onderwijs. Het is niet gemakkelijk om het als ouder goed te doen in de ogen van anderen in en om het onderwijs. Toch zijn ouders positief over hun relatie met school. Ouders helpen graag mee op school, zitten in ouderraden en zijn aanwezig tijdens gesprekken.

In de afgelopen tien jaar gaven we bij Ouders & Onderwijs meer dan 100.000 ouders advies over school. Daarnaast geven ruim 9.000 ouders hun mening over verschillende onderwijsthema’s in ons Landelijk Ouderpanel. In de Staat van de Ouder 2024 laten we zien wat ouders vinden van ouderbetrokkenheid, de ouderbijdrage, medezeggenschap en de kwaliteit van het onderwijs.

We geven dit jaar een welverdiende ode aan de ouder. Zonder ouders zou het onderwijs namelijk een stuk moeizamer zijn!

Lees hier verder.

Wat vinden ouders van het onderwijs?

Ouders praten écht mee

Met het Landelijk Ouderpanel brengt Ouders & Onderwijs de mening en ervaringen van ouders over het huidige onderwijs in kaart. De resultaten nemen we mee in gesprekken en contacten met professionals, overheid en politiek. En ze verbeteren de beschikbare informatie over opvoeden en onderwijs. Ze zijn dan ook erg benieuwd welke vragen je als ouders hebt en welke overige informatie belangrijk voor je is. Het Landelijk Ouderpanel is een initiatief van Ouders & Onderwijs.

Meld je aan!

Heb je kinderen en wil je meepraten? Of wil je weten welke vragen, ervaringen en meningen andere ouders hebben over opvoeden en onderwijs? Dan ben je bij het Landelijk Ouderpanel aan het juiste adres. De onderzoeken zijn online, afgestemd op je persoonlijke situatie en makkelijk en snel in te vullen.

Meer informatie of meld je hier aan

De profielen van hoogbegaafde leerlingen van Betts & Neihart

 

In 1988 stelden Betts & Neihart op basis van hun ervaring in de vorm van observaties, interviews en literatuuronderzoek zes profielen op van begaafde leerlingen. In 2010 werden deze profielen bijgewerkt. De zes profielen zijn een theoretisch concept waar vanuit inzicht verschaft kan worden.
Voor alle profielen geldt dat deze niet statisch zijn. Ook kunnen leerlingen zich afhankelijk van o.a. de omgeving anders profileren in verschillende situaties. Bovendien kan een leerling bijvoorbeeld door goede begeleiding of juist het uitblijven daarvan van het ene profiel naar het andere profiel verschuiven. Hierna worden de zes profielen kort besproken. Het volledige schema van Betts & Neihart (2010) staat onderaan dit artikel met dank aan het Talentenlab.

Lees meer

Top 20 principes voor onderwijs aan begaafde leerlingen

Top 20 principes voor onderwijs aan begaafde leerlingen |  Talentstimuleren.nl

De Nederlandse vertaling van ‘Top 20 principes uit de psychologie voor het onderwijs aan en het leren van creatieve, getalenteerde en begaafde leerlingen van de voor- en vroegschoolse educatie, het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs’.

Elk principe wordt besproken en is voorzien van relevante literatuur en uitleg over de relevantie ervan voor het begaafdheidsonderwijs.

Deze Nederlandse versie is tot stand gebracht in samenwerking tussen de Radboud Universiteit en de POINT-onderwijsonderzoekswerkplaats. 


Alsjeblieft, een gratis OPP voor jouw creatief begaafde kind

Alsjeblieft, een gratis OPP voor jouw creatief begaafde kind! Ik heb mijn informatie over sterke en zwakke kanten van creatief begaafden plus hun leerbehoeften uit de vorige blogs samengevat in een OPP: dat is de afkorting voor ontwikkelingsperspectief. Cadeautje voor eenieder die er wat aan heeft!
Het OPP is de vervanger van het vroegere handelingsplan. Een OPP is een document dat een centrale plaats inneemt binnen Passend Onderwijs. Op de website van Passend Onderwijs is er een hele pagina aan gewijd. Onder andere staat daar: ‘voor elke leerling in het regulier onderwijs die extra ondersteuning nodig heeft, moet het bevoegd gezag een ontwikkelingsperspectief vaststellen binnen 6 weken na inschrijving van de leerling.’
https://www.passendonderwijs.nl/veelgestelde-vragen/ontwikkelingsperspectief/ 

Lees meer

Onderpresteren, misère aan alle kanten

Tien pedagogische tips om onderpresteerders weer te laten stralen – Ilse Reijgwart

Onderpresteren is het schrikbeeld van alle ouders van hoogbegaafden. En terecht. Het is narigheid aan alle kanten, vaak pure misère: in de eerste plaats voor het kind zelf. En dan voor de ouders, die hun zoon of dochter zien worstelen met zichzelf en met school. Daarnaast leidt het maar al te vaak tot communicatieproblemen tussen ouders en school. Je zakt met zijn allen al gauw weg in een moeras van woede, conflicten, machteloosheid, angst en verdriet. Lees meer