Kenmerkenlijsten hoogbegaafde kinderen
Er zijn verschillende lijsten te vinden met kenmerken van hoogbegaafde kinderen. En hoewel lijstjes zeker niet zaligmakend zijn, kan het toch prettig zijn om ze te lezen.
Er zijn verschillende lijsten te vinden met kenmerken van hoogbegaafde kinderen. En hoewel lijstjes zeker niet zaligmakend zijn, kan het toch prettig zijn om ze te lezen.
Er is min of meer overeenstemming over de kenmerken waaraan een hoogbegaafd kind herkend kan worden, waarbij overigens niet elk kenmerk bij elk hoogbegaafd kind voorkomt. Een bruikbare checklist is gepubliceerd in de brochure ‘Ruimte’, een uitgave van Pharos ter gelegenheid van de NOT 1999.
Items in checklists bij vermoeden van hoogbegaafdheid
Er bestaan ten behoeve van het onderwijs momenteel verschillende signaleringslijsten. Een veelgebruikte signaleringslijst is de SI-BeL (Signalering en Identificatie van Begaafde Leerlingen) van GCO Fryslân. Het is een observatielijst bestaande uit 71 items, die na invulling inzicht geeft in: leervermogen, leerprestaties, motivatie, werkhouding, zelfstandigheid, sociaal emotionele competentie, zelfbeeld en houding tegenover school.
Tijdige signalering is van groot belang. Door de invloed van diverse factoren kan scheefgroei in de ontwikkeling van het hoogbegaafde kind ontstaan.
Maria Dekker, Almere
© Pharos