Ik voel me… doeboek

Teken en schrijf je schooldag van je af met het ‘Ik voel me… doeboek

Voor kinderen is het prettig en belangrijk om een schooldag rustig af te bouwen. Sommige van hen hebben daar wat hulp bij nodig. Want wat gebeurt er veel op zo’n dag. Het kan dan helpen om de schooldag duidelijk af te ronden.

Emmy van Harskamp is moeder van een hoogbegaafde zoon van 12. Toen de speltherapeute van haar zoon in groep 6 voorstelde om hem een schriftje bij te laten houden over hoe hij zich voelde, heeft zij het ‘Ik voel me… doeboek’ gemaakt. Haar zoon houdt niet van schrijven en een schrift met alleen lijntjes zou hem niet erg  inspireren om op te schrijven wat hij voelde. 

Voor iedere schooldag staan er 3 zeer afwisselende vragen in het boekje die de dag reflecteren en wordt de dag beoordeeld. Het geeft de ouders en de leerkracht de gelegenheid om even stil te staan bij de dag, bij de positieve en de minder positieve dingen.

Emmy’s eigen ervaring

De juf gaf hem elke dag 5 minuten om dit schriftje in te vullen. Na een week nam ze hem apart om door te spreken wat hij had ingevuld. Zo wist ze waar hij met zijn gevoel zat.

De uitgave bevat zes schoolweken om in te vullen. Mijn zoon had twee boekjes nodig. Daarna vertelde hij dat hij zich goed voelde zonder. Tot mijn verbazing gaf hij onlangs aan dat hij weer een boekje wil gaan invullen. Hij vindt de vragen, als groep 8-er nog steeds leuk!

De ervaring van anderen

Het boekje is heel goed bevallen. Onze dochter kon zich daardoor meer op de positieve dingen van school concentreren voordat ze naar bed ging i.p.v. op de negatieve dingen. – Babette, moeder van een dochter van 8 jaar

Heerlijk om erbij te pakken als je even een ‘een-op-een’ momentje hebt met een leerling. 
Grappige vragen zoals; “Hoeveel katten geef jij deze dag?” en “Teken vandaag eens een fantasiedier dat bij je humeur past.”, waarbij de leerling wordt verrast en op een speelse manier zijn gevoel laat zien. – Helen Zuidervliet, leerkracht groep 6

Een idee van mij was ook nog om het boekje voor de hele klas in te zetten. Regelmatig houden de leerkrachten kindgesprekken. Met dit boekje zou je iedere dag met een ander kind even kort de dag af kunnen sluiten. Lijkt me een ideale manier om de band tussen leerkracht en leerlingen nog verder te versterken! – Danny Bras, intern begeleidster obs de Bergse Zonnebloem en kindercoach

Meer informatie is te vinden op www.dotterdesign.nl