Workshop algemene geologie , 9 april, ergens in Drenthe…

Je leert wat je nodig hebt om stenen te zoeken. Je kunt een krasproef, een zoutzuurproef en de vuurproef doen. En je leert leuke weetjes; want wie heeft er wel eens een dinosaurus gegeten?

Deze middag wordt verzorgt door Dhr. Tap van GEA Drenthe.
In de pauze is er met ranja en iets lekkers ….

Terwijl de kinderen de workshop volgen is er een oudercontactmiddag in hetzelfde gebouw.
Praten met andere ouders over hoogbegaafdheid en kinderen; ervaringen uitwisselen en tips van andere ouders horen.
Er is plaats voor 25 kinderen, vol = vol

Datum:                  Zondag 9 april  –  vanaf 13.30 uur
Locatie:                 volgt na aanmelding
Leeftijdsgroep:     7 – 11 jaar
Kosten:                  gratis voor leden, niet leden € 5,00 per gezin
Aanmelden:           noord-oost@pharosnl.nl graag voor 5 april o.v.v. vermelding aantal deelnemers

 

Oudertraining Handen uit het Haar, een positieve gebruiksaanwijzing. April/mei 2017 Baarn

Oudertraining Handen uit het haar Een positieve gebruiksaanwijzing

 

Had jij ook graag een gebruiksaanwijzing willen krijgen bij de geboorte van je kind?

Opvoeden is een kunst maar we moeten het allemaal al doende leren. Het opvoeden van hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen brengt extra vragen met zich mee. Vind je het moeilijk om de hypergevoeligheid van je kind te volgen? Ontstaan er soms enorme scenes om schijnbare kleinigheden?  Word je wel eens stapelgek van al die vragen, telkens dat weerwoord en de eeuwige discussies met je kind? Zit je regelmatig met de handen in het haar?

 

Dan is de training Handen uit het haar voor jou geschreven!

 

Marrigje de Bok (hb-deskundige) en Maïa van de Meer (hsp-deskundige) bieden je kennis en inzichten om enerzijds de valkuilen te gaan herkennen en anderzijds de mooie kanten van hoogbegaafdheid tot hun recht te kunnen laten komen. In vier bijeenkomsten krijg je veel praktische handvatten voor een positievere sfeer in jullie gezin, meer rust in huis en een effectieve aanpak van probleemsituaties.

De geboden toepassingen en theorie komen uit de Positieve Psychologie van Seligman, uit Positive discipline van Jane Nelsen en diverse andere (opvoed)methodes en stromingen.

 

Interessant? Bel of mail voor meer informatie of meld je direct aan voor de training

Handen uit het haar

 

Contact via Marrigje de Bok: 06-40218266 of mjmbaeke@telfort.nl

Data van de training: zondag 9 en 23 april, zondag 7 mei en zaterdag 20 mei

Tijd: 13:00 – 16:00, plus napraten/borrel tot 17:00

Plaats: vanhnaarb, Leestraat 12, 3743 EJ Baarn

Kosten: 60,00 euro per keer, partner 30,00 euro

 

De training Handen uit het haar is ontwikkeld en wordt gegeven door:

Marrigje de Bok – vanhnaarb

Maïa van der Meer – Meer Coaching en Advies

 

Peers gezocht voor 3-jarige, omgeving Harderwijjk

        

Peers (ontwikkelingsgelijken, jongetjes, meisjes, tussen 3 en 5 jaar) gezocht voor 3 jarig meisje in Harderwijk of omgeving ; ” lieve spiegeltjes” gezocht waaraan ze zich kan spiegelen en veel plezier mee kan hebben. Eerst vrijblijvend kennismaken en een keer spelen bij ons om te proberen, lijkt ons fijn. We hopen op een paar leuke reacties. Heb je ook een kindje die zich niet altijd tussen leeftijdgenootjes goed voelt, misschien is dit dan wat om te proberen!

Bij interesse, bel of app gerust, 06-44726358

Groeten David en Sonja Kroeze, Harderwijk

Ontmoetingsmoment voor hoogbegaafde leerlingen Sanyu Onderwijs en Beeldfijn, 18 maart, Haarlem

Op 18 maart organiseert Sanyu Onderwijs, een nieuwe basisschool in Haarlem voor hoogbegaafde leerlingen samen met de praktijk Beeldfijn een ontmoetingsmoment op zaterdag 18 maart.

Zie voor meer informatie de website www.sanyu-onderwijs.nl of bel met Riannette Minnes op 06-13012321.

www.sanyu-onderwijs.nl
Sanyu Onderwijs biedt in Haarlem basisonderwijs aan Hoogbegaafde Kinderen uit de regio. Kinderen vanaf 4 jaar zijn van harte welkom voor een kennismaking.

Gezocht: ex-hangmatjongeren!

Op het Gymnasium Celeanum in Zwolle merk ik als specialist hoogbegaafdheid dat leerlingen in klas 3 van het Gymnasium in de hangmat komen te liggen; ze gaan liever naar een saaie les, waar ze weinig tot niets leren, in plaats van wegblijven bij de les en interessante onderwerpen bestuderen.  Ze maken geen gebruik van compacten van lessen, terwijl de mogelijkheid er is. Als verrijking kunnen ze een interessant onderwerp kiezen om zelf mee aan de slag te gaan. Dit begeleiden we met docenten en we proberen de hogere denkordes van Bloom te laten gebruiken. Van sommige ouders horen we ook dat het kind emotioneel afvlakt, of dat de leerling vindt dat hij of zij ontzettend druk is met huiswerk. In werkelijkheid leest de leerling nog geen tien minuten in de leerboeken. Met de groep hoogbegaafde leerlingen hebben we dit gedrag ‘hangmatgedrag’ genoemd.

Voor deze groep leerlingen ben ik op zoek naar vrijwilligers die willen vertellen over hun ervaringen in de hangmat en hoe het gelukt is eruit te komen. Natuurlijk hoop ik en is mijn doel, dat leerlingen worden gemotiveerd toch uit de hangmat te komen en actief gaan worden.

Wie herkent de hangmat en kwam er ook weer uit? Wie wil me helpen door zijn verhaal aan mijn groep te vertellen?

reacties graag naar:

Agnes van der Beek

avanderbeek@celeanum.nl

“ADHD, Autisme, Dyslexie……, probleem, gave of normaal?” 22 maart in Nijmegen

Beste lezer,

Het is weer zover!

Graag nodig ik u uit voor een nieuwe lezingen-sessie: “ADHD, Autisme, Dyslexie……, probleem, gave of normaal?” 

Op woensdagavond 22 maart in Nijmegen wordt deze interessante lezingen-sessie weer gegeven. Hier zullen deze “labels” op kritische wijze worden besproken. Drie verschillende sprekers zullen op het onderwerp ingaan vanuit verschillende invalshoeken. De focus ligt bij alle sprekers op een positieve kijk!

Het belooft een mooie avond te worden met een interactieve lezing, een persoonlijk verhaal, informatie over wetenschappelijk onderzoek naar positieve kanten van de genoemde labels/diagnoses en meer!

Voor meer informatie kunt u kijken op http://creatievechaoot.strikingly.com/#agenda

 

Workshop Percussie en Lezing over belang ontspanning voor hoogbegaafden

Speciale studie(mid)dag met percussieworkshop en lezing over het belang van ontspanning voor hoogbegaafden. Door Aboubacar Soumah & Ina de Weert van Missie in Muziek en Hulya Celik van Stichting Wezenlijk.
 
Van 31 juli tot en met 4 augustus Midweek Ardennen voor hoogbegaafde kinderen met alle dagen percussie. Hoogbegaafdheidsexpertise aanwezig.
 
Inline afbeelding 3Inline afbeelding 1Inline afbeelding 2Inline afbeelding 4Inline afbeelding 6
 
Missie in Muziek (Aboubacar Soumah & Ina de Weert) en Hulya Celik slaan de handen in elkaar voor een unieke combinatie van een workshop waarbij de Afrikaanse percussieroots centraal staat, met een lezing over het belang van ontspannen voor hoogbegaafden. Goed idee voor bijvoorbeeld een studiemiddag of bijeenkomst. 
 
Speciaal voor hoogbegaafde kinderen organiseren wij een percussiemidweek in de Ardennen, vraag meer info bij ons aan.
 
Ieder kind is anders en neemt de wereld anders waar en verwerkt de prikkels die ze ontvangen anders. Zo is de overdracht tussen zenuwcellen bij een hoogbegaafd kind vele malen sneller, hetgeen veroorzaakt wordt door een dikkere cortex in het brein. Door deze snelle informatieoverdracht ontstaat er een andere manier van denken en beleven. Maar dat geldt zeer zeker niet alleen voor het hoogbegaafde kind. Met als gevolg bijvoorbeeld faalangst of depressie. Daarom is ontspanning heel belangrijk. Swingende ritmes en opzwepende Afrikaanse beats helpen leerlingen ontspannen. Maar niet alleen dat! Denk aan een geweldige work-out, betere coördinatie, geluksgevoelens, verbetering immuunsysteem, verbetering leerproces, beter leren samenwerken met elkaar, een positiever zelfbeeld, versterken van het analytisch denken en het opbouwen van abstractievermogen, stimuleren van creativiteit.
Hulya & Aboubacar
Inline afbeelding 5
ERVAAR HET ALS (aankomend)  DOCENT OOK ZELF!
Speciaal voor docenten organiseren wij een lezing over het belang van ontspanning en percussie door Hülya Celik, specialist in het coachen van (hoog-)begaafden, maar ook andere kinderen en genomineerde van Mensa Fonds Award 2016, gecombineerd met een percussieworkshop van Africa United, want percussie maakt gelukkig, geeft je energie en kracht. Daarnaast is percussie spelen onwijs gezond, omdat je veel positieve energie los maakt. Muziek stelt mensen in staat intense vreugde te voelen, of andere gevoelens te ervaren. Muziek brengt sterke emoties met zich mee.
Neem contact op: africaunitednederland@gmail.com OF  op 0032479922746
Extra informatie: wat het bespelen van een percussie-instrument kan opleveren:
  • Oefening – De repetitieve beweging van het bespelen van de trommel, in combinatie met uithoudingsvermogen vormen een geweldige workout. U kunt zittend of staand percussie spelen maar hoe dan ook: je handen, vingers, armen en voeten zijn voortdurend in beweging en krijgen een te gekke workout!
  • Meer coördinatie – het spelen van percussie-instrumenten helpt zowel kinderen als volwassenen met hun coördinatie en motoriek. Drummen maakt gebruik van de handen, vingers, armen en voeten. Het vereist gelijktijdige beweging en perfecte timing die de ritmische coördinatie verbetert.
  • Maakt gelukkig – tijdens het drummen maakt het lichaam o.a. endorfine, en Alpha golven aan in de hersenen, die geassocieerd worden met een algeheel gevoel van geluk en euforie. Het maken van een beat is daardoor een natuurlijke stemmingsversterker: het is spontaan en energiek. De trillingen zijn onderhoudend en leiden tot positieve energie.
  • Verbetert het immuunsysteem – Studies hebben aangetoond, dat tijdens alternatieve therapieën, waarbij de deelnemers trommelsessies deden, er hogere niveaus van natuurlijke ‘killer T-cellen’ aangemaakt werden. Deze zijn verantwoordelijk voor de strijd tegen kankercellen en andere virussen, zoals HIV. Zo krijgt uw immuunsysteem een enorme boost, waardoor je dus echt gezonder en fitter wordt door te trommelen!
  • Verlicht spanning – je kan zelf het ritme bepalen van het trommelen. Of je nu snel of langzaam wil spelen, het is aan jou. Zodra je muziek gaat maken en in het ritme van de beat komt, verplaats je je bewustzijn naar het ‘nu’. In dat moment, ben jij één met je instrument, verder hoef je even niks en heb je geen tijd meer om je zorgen te maken over andere zaken.
  • Verbeterd leerproces – De trommel is een gebruiksvriendelijk instrument dat iedereen kan bespelen. Elke soort van muziek maken is een leuke leerervaring. Het biedt een unieke leercurve met snelle resultaten, makkelijk toegankelijk voor iedereen van klein – groot, jong – oud.
  • Stimuleert creatieve zelfexpressie – Het vinden van je eigen ritme zorgt voor nieuwe perspectieven. Drumsessies met anderen versterken synchroniciteit en verbinden gelijkgestemden. Dit werkt inspirerend en brengt mensen bij elkaar voor een geweldige ervaring.
  • Op gang brengen van diepe ontspanning – er is onderzoek gepleegd naar bloedsamples waar uit tevoorschijn kwam, dat tijdens een drumsessie van een uur duidelijk te zien was dat er een verlaging had plaats gevonden van het stresshormoon in het bloed. Stress en negatieve gevoelens kunnen blokkades gaan vormen. Trommelen is actief en is een manier van zelfexpressie, waarbij je afleiding creëert en zo je hoofd en je lichaam even vrij kan maken van deze gevoelens.
  • Verbetert samenwerking- Samen percussie spelen betekent een beroep doen op elkaar. Binnen de groep heeft iedereen zijn eigen ‘muziekpartij’ dus je leert op die manier te luisteren en kijken naar, en samenwerken met anderen. Leerlingen die gedurende hun gehele schooltijd extra muzieklessen hebben gekregen, blijken over een twee maal hoger acceptatieniveau te beschikken, dan leerlingen die weinig tot geen muziekonderwijs kregen. Bij deze eerste groep blijkt men beter en makkelijker de medemens te kunnen respecteren dan bij de tweede groep. Het gezamenlijk musiceren versterkt daarbij het groepsgevoel en de discipline, evenals de sociale en emotionele vaardigheden. Bovendien leidt dit tot een positiever zelfbeeld.
  • Gevoel voor eigenwaarde en analytisch denken: Door zelf muziek te maken wordt het intelligentiequotiënt van kinderen verhoogd en vooral het abstractievermogen en het analytisch denken sterk verbeterd.

Handen uit het Haar, oudertraining voor ouders van hoogbegaafde en/of hooggevoelige kinderen, Baarn

In april start de tweede editie van onze oudertraining ‘Handen uit het haar’ voor ouders van hoogbegaafde en/of hooggevoelige kinderen.

Interessant? Kom naar onze informatieavond in de week van de hoogbegaafdheid.

Datum: 17 maart 2017, inloop 19.30 – de avond duurt tot 21.30 uur

Plaats: Leestraat 12, Baarn

 

Neem contact op voor meer informatie of meld je aan via:
Marrigje de Bok, facebook: vanhnaarb
of: mjmbaeke@telfort.nl
Data van de cursus: zondag 9 en 23 april, zondag 7 mei en zaterdag 20 mei – van 13.00-16.00 uur
Kosten van de cursus: 60,00 euro p.p. per keer, partner 30,00 euro per keer
Plaats: Leestraat 12, Baarn

HB-kind = HB-ouder? Bijeenkomst, 15 maart Utrecht

HB-Kind = HB-ouder?

Woensdag 15 maart 2017

9.30 – 11.30 uur

Oorsprongpark 7, 3581 ET Utrecht

Ouders van de huidige generatie hoogbegaafde kinderen herkennen veel van de problematiek en kenmerken in zichzelf. De aandacht en bekendheid die hoogbegaafdheid bij kinderen nu krijgt, zorgt voor onzekerheid en vragen bij volwassenen. Zijn zij ook hoogbegaafd? Is het alleen niet (h)erkend in hun jeugd?

Herken jij ook veel van je eigen levensloop en karaktertrekken in je hoogbegaafde kind? Vallen langzaam maar zeker veel puzzelstukjes op hun plaats voor jou? Maar twijfel je over je mogelijke hoogbegaafdheid en wat dat eventueel betekent voor jou? In deze bijeenkomst onderzoeken we met elkaar wat hoogbegaafdheid inhoudt en wat het zegt als jij hoogbegaafd blijkt te zijn. Hoe ga je om met je eigen hoogbegaafdheid? En hoe kun je deze zoektocht inzetten voor een florerend leven?

 

Kom ervaringen, inzichten en vragen delen!

Programma:
· Herkenning & erkenning
· Wat als ik hoogbegaafd ben
· Floreren als hoogbegaafde volwassene

Maximaal 14 deelnemers
Kosten: €12,50 pp (inclusief koffie/thee)

Aanmelden:
meercoaching@outlook.com
06-28266012

Deze bijeenkomst wordt geleid door Maïa van der Meer, HB-/HSP-coach bij Meer Coaching & Advies en Geluksmanager bij Boost Your Happiness.