Moet ik mijn begaafde kind buiten schooltijd uitdaging aanbieden?

Vaak krijgen ouders van jonge begaafde kinderen de waarschuwing van deskundigen “Laat hem/haar DAT niet leren, anders zal hij/zij zich later op school gaan vervelen”.

Dit is een interessante probleemstelling voor ouders. Want wat als je driejarige aan je vraagt om hem te leren lezen, wat doe je dan? Zal hij zich later gaan vervelen op school als ik hem nu al leer lezen? Als mijn vijfjarige gefascineerd alles over vermenigvuldigen wil weten,, moet ik haar dan uitleggen dat zij zich gaat vervelen in groep 4 als ik haar dit nu aanleer.

Ik denk dat het antwoord duidelijk is. JA, ze zullen zich inderdaad gaan vervelen als zij in een klas zitten en het meeste van de geboden leerstof al geleerd hebben, maar betekent dit ook dat ik mijn kinderen dan niets kan leren wat zij misschien ooit op school zullen gaan leren? Als ik voorzichtig vermijd hen, om ook maar iets wat in de verte lijkt op een schoolse vaardigheid, te leren, ben ik er dan van verzekerd dat zij met volle energie en leergierigheid deze vaardigheden, waar ze jaren geleden zo in geïnteresseerd waren, tegen de tijd dat school dit aanbied,  dit wel gaan leren?

Ze zullen evengoed verveeld op school zitten, omdat een doorsnee school vaak vol verveling zit voor hoogbegaafde kinderen. Begaafde kinderen zijn niet begaafd omdat ze meer onbegrijpelijke feiten weten dan hun leeftijdsgenoten. Ze zijn niet hoogbegaafd omdat ze dikkere boeken lezen of moeilijker kunnen rekenen. Ze zijn hoogbegaafd omdat ze sneller en makkelijker leren dan de overige 98% van de kinderen uit de klas. Dus ook al leer je, je begaafde kind niet vermenigvuldigen op vijf jarige leeftijd, ze zullen zich nog vervelen in de klas waarin de onderwijzer heel langzaam, en met heel veel repetities, door de wekelijkse stof gaat. Ze zullen zich vervelen met het eindeloos invullen van oefeningen en herhalingsoefeningetjes die bedoeld zijn om de feiten als een soort cement in de hersenen, van breinen die veel meer repetities nodig hebben dan het begaafde kind, te verankeren. Bovendien moet ik NEE tegen ze zeggen als zij blijk geven te willen leren. En dat zou zonde zijn.

Ze zal inderdaad vermenigvuldigen leren, maar misschien ook niet. Ze kan zo verveeld zijn tegen de tijd dat school dit aanbied, dat ze helemaal stil valt, dromend kan ze reizen naar kleurrijkere oorden en ze kan falen, week na week op af te leggen testen en ik zal me verwondert afvragen wat er gebeurd is met het kind waarvan iedereen zei, dat ze zo slim was. Of ze haar tafels ooit leert of niet, ze heeft zelf het recht om te mogen beslissen dat ze een hekel heeft aan rekenen.

Dus, als je kind iets wil leren, leer het hem. Begin meteen en als het kind het oppikt, ga dan verder met lesgeven. Leer je kinderen om van cijfers te houden voor zijn eigen bestwil, en hen van boeken en lezen te houden. Als ze dan verveeld raken op school weten ze tenminste dat het de SCHOOL is die hen verveelt, niet het rekenen of lezen. Want tegen die tijd houden ze van rekenen en lezen en ze zullen weten dat ze daar erg goed in zijn.

Dat kleine jongetje dat leerde lezen toen hij drie was, die kan je boeken geven om te lezen als de rest van de klas de hele week de letter A leert. Het kleine meisje die wou vermenigvuldigen toen ze vijf was, kan misschien bedenken dat ze goed in rekenen is, en dat dit veel goed maakt voor de verveling die ze nu doormaakt, bovendien ze weet dat ze deze sommen goed beheerst en ze heeft erg weinig tijd nodig om het af te hebben. En ergens is het voor ons ouders makkelijker als we onze kinderen toestaan te leren wat ze willen, ook al is dat lang voordat school dit goed vind. We kunnen dan zeggen ( ook al weten wij dat het niet datgene is wat zij reeds weten, maar de manier van leren, wat hen begaafd maakt) tegen school, ?Kijk mijn kleuter leest op een niveau van een zevenjarige, en zij kan al vermenigvuldigen en delen. Wat gaan jullie voor hen doen?? Begaafdheid is zoveel makkelijker te bewijzen als je kind bovengemiddeld presteert, beter dan wanneer je kind is begonnen met onderpresteren.

Als je kind geïnteresseerd is in een schoolse vaardigheid, leg het dan uit, net zoals je een niet schoolse vaardigheid uitlegt. Ga naar winkels die schoolmaterialen verkopen, bibliotheken en zoek op internet, en wees niet bang om met verschillende materialen thuis aan de slag te gaan. Denk aan de haalbare doelstellingen voor je kind. Wil je een kind dat dol is op lezen, die gek is op cijfers en rekenen, die houdt van geschiedenis en ondersteboven is van de wetenschap. Leer hen deze dingen dan. Geef je eigen passies aan hen door, en laat kinderen passies ontwikkelen, wat die passies ook mogen zijn.

Er zijn geen redenen te bedenken die het dat het meer acceptabel maken om je kind te leren voetballen, breien, dansen, de viool bespelen of te koken, dan dat er zijn om je kind te leren rekenen of lezen als zij dit willen. Scholen hebben niet het alleenrecht op kennis verspreiden. Kennis is vrij. Jonge begaafde kinderen houden van leren, voor hen is leren spelen. Steun ze daarin.

Mégan, een Canadese moeder (vertaald door Ria Meijer)