Ponyklas voor hoogbegaafde kinderen, Dalfsen

Hoogbegaafde kinderen ervaren vaak bewust of onbewust een gevoel van ‘anders zijn’. Paarden maken geen enkel onderscheid. Groot, klein, jong, oud, slim of heel slim, veel ervaring of helemaal niet… het maakt voor het paard niets uit.

Acceptatie door vrienden, het gevoel ergens bij te horen en contact met ontwikkelingsgelijken zijn voor hoogbegaafde kinderen en jongeren noodzakelijk om een gezond zelfbeeld en een blijvend gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen.

Het beste wat ouders kunnen doen om een gezonde sociale en emotionele ontwikkeling van hun kind te bevorderen, is contact met ontwikkelingsgelijken stimuleren. Hoogbegaafde kinderen bloeien op wanneer ze echte peers als vrienden hebben. Dit heeft een positief effect op hun enthousiasme, energie, prestaties, leiderschap, creativiteit, mindset, zelfbeeld en geluk.

Paardrijden is voor kids met (een vermoeden van) hoogbegaafdheid zo veel meer dan paardRIJDEN. Daarom is er voor deze kids speciaal in de Pony klas tijd en ruimte om te leren over en van de paarden en pony’s samen met ontwikkelingsgelijken. In de buitenlucht bezig zijn met alles rondom paarden en pony’s, terwijl ons Cairn terrier Demi en onze twee poezen om ons heen scharrelen …

Vanaf september 2021 organiseren we twee series:

  • 5 dagen in het najaar 2021 (17 okt, 31 okt, 14 nov. 28 nov, 12 dec)
  • 5 dagen in het voorjaar 2022 (6 feb, 20 feb, 6 mrt, 20 mrt, 3 apr)

Een groepsles is bestemd voor kids in de leeftijd van 6 jaar tot/met 12 jaar.
Tijden: 09 – 12 uur.
Kosten: 275 euro per serie.

Klik hier voor meer informatie en aanmelding.

WereldKidz Anne Frankschool zoekt een leraar

WereldKidz omvat 28 basisscholen en twee scholen voor speciaal onderwijs. Met in totaal circa 4.700 leerlingen en circa 550 medewerkers is WereldKidz een intensief samenwerkende onderwijsgroep met een herkenbare visie.

Wereldkidz Anne Frankschool zoekt een collega voor onze verrijkingsgroep (arrangement 3) onze plusklas (arrangement 4) en één dag voor de topklas bovenbouw – in groep 9b (arrangement 5) en zo mogelijk nog een dag ondersteunend voor de groepen 9. Een ontzettend leuke, gevarieerde baan.  

We zijn met ingang van het nieuwe schooljaar op zoek naar een leraar voor ons verdiept en top-arrangement. 
De omvang van de vacature is 0,6 tot 0,8  WTF, verdeeld over 3 tot 4 dagen per week. 
Bij goed functioneren is er zicht op een vaste aanstelling binnen WereldKidz.

Voor meer informatie klik hier.

Welkom op ons prikbord

Op dit prikbord staan berichten van activiteiten en andere informatie die van derden komen. Deze activiteiten worden niet door Pharos aangeboden maar doorgegeven. Zo heb je als websitebezoeker een idee van wat er nog meer wordt georganiseerd. Je kan aan deze informatie geen rechten ontlenen.

Oproep voor jongeren van 15 – 18 jaar om deel te nemen aan de survey over de impact van sociale isolatie voor het thesisonderzoek van student Hares Baher

Mentale gezondheid adolescenten tijdens sociale isolatie

Hallo iedereen!

Ik ben Hares en ben een psychologiestudent aan de Universiteit van Twente. Om maar met de deur in huis te vallen; voor mijn thesisonderzoek ben ik op zoek ben naar deelnemers bij wie hoogbegaafdheid is geconstateerd in de leeftijdscategorie 15-18 jaar. Ook als je niet hoogbegaafd bent maar wel in deze leeftijdscategorie valt ben je welkom om deel te nemen aan het onderzoek! Het onderzoek bestaat uit een online vragenlijst (met meerkeuzevragen) aangevuld met een aantal vragen, en zal niet meer dan 15 minuten in beslag nemen.

Deelname aan het onderzoek is volledig anoniem: je krijgt een willekeurige ID die je kunt gebruiken om je resultaten op te vragen. Zie voor meer informatie het informatieblad, deze is ook opgenomen in de survey als document.

Met dit onderzoek wil ik ontdekken wat voor impact sociale isolatie heeft (gehad) op jouw welzijn. Met andere woorden: hoe gaat het met jou in de huidige situatie? Het lijkt onbelangrijk, maar onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die zich goed voelen ook meer succes hebben op diverse gebieden. Zo kan het bijvoorbeeld moeilijker zijn om je te concentreren op je studie als je minder gelukkig bent, of heb je minder zin in sociaal contact met je ouders of vrienden. Dit verschilt per persoon en kan afhankelijk zijn van verschillende factoren. Daarom wil ik graag weten wat de invloed van sociale isolatie is op het welzijn van jou als hoogbegaafde. Het kan zijn dat jouw unieke inzichten in de situatie het makkelijker maakt voor jou in het omgaan met de nieuwe uitdagingen. Maar het kan ook dat door bijvoorbeeld de overgevoeligheid die veel hoogbegaafden ervaren het juist moeilijker is voor jou. Daarnaast is het welzijn van niet-hoogbegaafden ook enorm belangrijk voor dit onderzoek, omdat er geen normgegevens zijn van de mentale gezondheid van adolescenten in Nederland tijdens sociale isolatie.

Het zou enorm gewaardeerd worden als dit bericht, of als de link onderaan dit bericht gedeeld wordt met de doelgroep of klasgenoten/vrienden in de leeftijdscategorie 15-18 jaar.

Ik hoop hiermee voldoende informatie verstrekt te hebben, mochten er nog vragen zijn aarzel dan niet om contact op te nemen door te mailen naar: h.a.baher@student.utwente.nl

Hierbij de link naar het onderzoek:

https://utwentebs.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_1Yrci9g1sCeVGzc

Hartelijk dank voor je aandacht!

Met vriendelijke groet,

Hares Baher

Project ‘Make Your Magazin, online

Bij MAKE YOUR CHOICE TalentenLAB krijgen Creatief [Hoog]begaafde pubers  de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken en ontwikkelen in een vertrouwde omgeving met peers. Tevens gaan ze hier werken aan hun executieve vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. Dit kan naast of in combinatie met school. Het gaat hierbij om pubers (met een hoog creatief potentieel en een hoge mate van bewustzijn ) die vol enthousiasme intrinsiek gedreven voor hun interesses en passies kunnen gaan, maar die vaak een goede aansluiting missen binnen het huidige onderwijs. De jongeren worden in hun proces begeleid door een Creatieve Professional en een Coach.

WAT IS MAKE YOUR MAGAZINE ONLINE?

MAKE YOUR MAGAZINE ONLINE is een combinatie van coaching en een talentbegeleiding traject én het maken van een tijdschrift( coaching on the job)…. voor en door creatieve snelle denkers (zoals bv. creatief hoogbegaafde jongeren).

VOOR WIE IS MAKE YOUR MAGAZINE ONLINE?

MAKE YOUR MAGAZINE ONLINE is voor jongeren die al thuiszitten en op een andere manier hun talent kunnen ontwikkelen en kunnen leren, maar ook voor jongeren die dreigen vast te lopen in het onderwijs of hier hun eigen talenten niet kunnen ontwikkelen. Jongeren die behoefte hebben om te werken vanuit hun autonomie en interesse, het nut willen inzien van de dingen die ze leren. Creatieve jongeren die hun ei nergens kwijt kunnen of hun talenten nog moeten ontdekken. Unieke jongeren die op zoek zijn naar hun plek in de maatschappij.

Kijk voor info of voor ’t aanmelden op mijn site www.thepoetryofcreation.nl

We starten tijdens de pilot met en groep van 12-18 jarigen. Dit wil niet zeggen dat als je iets ouder of jonger bent je je niet kan aanmelden. Laat ons vooral weten als je interesse hebt. Je hoort van ons, als we een nieuwe groep starten. De groepsgrootte is max. 6 personen.

We starten met het project ‘Make Your Magazine’ na de meivakantie, met een periode van 10 weken tot aan de zomervakantie. Deze periode delen we op in een stuk persoonlijke ontdekking, een stuk creatieve ontwikkeling en een periode waarin we toewerken naar het magazine ‘Voor en Door Creatieve Denkers’. We zullen aandacht besteden aan vrije opdrachten om de persoon en zijn talent te ontdekken en meer gerichte opdrachten betreffende het maken van het magazine en hierdoor het leren plannen en samenwerken aan een project.

Lees meer

Website Hoogbegaafd Haarlem

“Hoogbegaafd Haarlem verbindt als expertisecentrum voor Hoogbegaafdheid vragen van ouders, scholen professionals en andere instanties met informatie, activiteiten en ondersteuningsmogelijkheden rondom het thema Hoogbegaafdheid .”

Neem een kijkje op de website!

Lees meer

LEO LIVE: naschoolse online filosofieclub voor (U)HB-kinderen van circa 8-14 jar

Kunnen dieren denken? Kunnen we tijdreizen? Van wie is de Maan? Wanneer ben je een goed mens? Maakt geld gelukkig? Wat is kunst? Hoe ziet je wereld eruit als je blind bent? Waarom werken we? Hoezo mogen jongens niet huilen? Wie wil er eeuwig leven? En wie gaat er mee in de geluksmachine?

Stel jij veel vragen? Houd je van verhalen? Zie jij overal verbanden? En denk jij graag dieper na over dingen? Meld je dan aan voor een online les van Leo Live, een naschoolse online filosofieclub voor alle nieuwsgierige kinderen van rond de 8-14 jaar uit Nederland, Vlaanderen en daarbuiten. In een kleine kring van maximaal 10 kinderen filosoferen we over de leukste en de lastigste vragen die een mens zich maar kan stellen. Prijs per lesuur: € 10,00.

Rond de Kerstdagen ging filosofiemeester Ruud van der Meulen van start tijdens Dickens Live. Intussen volgden al 171 kinderen een online les, zodat het mogelijk bleek om online peergroepen samen te stellen naar onder meer leeftijd en begaafdheid, waaronder HB-groepen en UHB-groepen.

Lees meer

Wegens onderzoek gratis online training ‘Leer te durven’ voor kinderen van 8-13 jaar met angstgerelateerde klachten

Een op de zeven kinderen heeft last van te veel angst. Angst wordt vaak over het hoofd gezien, omdat het niet direct zichtbaar is bij kinderen. Wel is het een van de meest voorkomende klachten onder kinderen. Angst gaat jammer genoeg vaak niet vanzelf over.

Als er in de kwetsbare leeftijd – van 8 tot 13 jaar – geen aandacht besteed wordt aan te veel angst, dan kan de angst zich ontwikkelen tot een angststoornis of een andere psychische aandoening, zoals een depressie. En die aandoeningen zijn vaak chronisch. In Nederland krijgt 80% van de kinderen met angstklachten geen verwijzing naar professionele hulp. Lees hier meer over angst bij kinderen.

De basis van de online training ‘Leer te durven’ is de evidence based (bewezen werkzame) groepstraining voor angstige kinderen ‘Leer te Durven!’ van dr. Ellin Simon en prof. dr. Susan Bögels. Deze groepstraining wordt doorontwikkeld naar een online versie. Via internet kunnen namelijk veel meer kinderen bereikt worden. De inzet is vroegtijdig ingrijpen, om angstige kinderen zo vroeg mogelijk te leren minder bang te zijn.

Lees meer

Stichting Hoogbegaafd! is op zoek naar ervaringsverhalen over passend onderwijs

Hoogbegaafdenonderwijs dat past. Daar maken wij ons hard voor. Want helaas zijn er veel, heel veel hoogbegaafde kinderen en jongeren in Nederland die niet het onderwijs krijgen dat aansluit bij hun ontwikkel-, leer- en ondersteuningsbehoefte. Gezonde, leerbare en slimme kinderen en jongeren die nú dagelijks vastlopen, ziek worden door school, ‘ongewenst’ gedrag vertonen, zichzelf ‘uitschakelen’, uitvallen of zeer ernstig beschadigd raken. Dit dwingt sommige ouders om hun baan op te zeggen. Anderen belanden in de ziektewet.

Verandering is nodig. Nú! De Werkgroep Onderwijs (voorheen Landelijk Collectief Hoogbegaafd en Onderwijs) van Stichting Hoogbegaafd! roept hiertoe op met een manifest om te ondertekenen (in ontwikkeling). En willen jullie, als ouders of jongeren, de noodzaak van deze onmiddellijke actie illustreren aan de hand van jouw ervaringsverhaal? Deel dan hieronder jouw verhaal.
Laten we hoogbegaafdheid samen een stem geven en – als je dat wilt – een gezicht. Als we samen laten zien wie we zijn en met hoeveel mensen we zijn, kan de overheid niet meer om ons heen. Samen staan we sterk. Op naar hoogbegaafdenonderwijs dat past!

Deel jij ook jouw verhaal? Als we samen laten zien wie we zijn en met hoeveel we zijn dan kan de overheid niet meer om ons heen. Samen staan we sterk! Je kunt je ervaringsverhaal hier delen.

Oproep ervaringen met afstandsonderwijs

Oproep

De Koepel HB wil graag uw eigen ervaringen met afstandsonderwijs weten, zodat we sterker staan in de discussie rond dit onderwerp. U kunt ze delen via info@koepelhb.nl.

Afstandsonderwijs

Tijdens de lockdown dit voorjaar bleken de meeste scholen vrij snel te kunnen overschakelen op afstandsonderwijs. Veel ouders van thuiszitters hadden daar de afgelopen jaren al vaak tevergeefs om gevraagd. Corona zorgde bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor een heroverweging van het standpunt dat dat niet mogelijk zou zijn.

Lees meer