Ponyklas voor hoogbegaafde kinderen, Dalfsen

Hoogbegaafde kinderen ervaren vaak bewust of onbewust een gevoel van ‘anders zijn’. Paarden maken geen enkel onderscheid. Groot, klein, jong, oud, slim of heel slim, veel ervaring of helemaal niet… het maakt voor het paard niets uit.

Acceptatie door vrienden, het gevoel ergens bij te horen en contact met ontwikkelingsgelijken zijn voor hoogbegaafde kinderen en jongeren noodzakelijk om een gezond zelfbeeld en een blijvend gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen.

Het beste wat ouders kunnen doen om een gezonde sociale en emotionele ontwikkeling van hun kind te bevorderen, is contact met ontwikkelingsgelijken stimuleren. Hoogbegaafde kinderen bloeien op wanneer ze echte peers als vrienden hebben. Dit heeft een positief effect op hun enthousiasme, energie, prestaties, leiderschap, creativiteit, mindset, zelfbeeld en geluk.

Paardrijden is voor kids met (een vermoeden van) hoogbegaafdheid zo veel meer dan paardRIJDEN. Daarom is er voor deze kids speciaal in de Pony klas tijd en ruimte om te leren over en van de paarden en pony’s samen met ontwikkelingsgelijken. In de buitenlucht bezig zijn met alles rondom paarden en pony’s, terwijl ons Cairn terrier Demi en onze twee poezen om ons heen scharrelen …

Vanaf september 2021 organiseren we twee series:

  • 5 dagen in het najaar 2021 (17 okt, 31 okt, 14 nov. 28 nov, 12 dec)
  • 5 dagen in het voorjaar 2022 (6 feb, 20 feb, 6 mrt, 20 mrt, 3 apr)

Een groepsles is bestemd voor kids in de leeftijd van 6 jaar tot/met 12 jaar.
Tijden: 09 – 12 uur.
Kosten: 275 euro per serie.

Klik hier voor meer informatie en aanmelding.

Oproep voor jongeren van 15 – 18 jaar om deel te nemen aan de survey over de impact van sociale isolatie voor het thesisonderzoek van student Hares Baher

Mentale gezondheid adolescenten tijdens sociale isolatie

Hallo iedereen!

Ik ben Hares en ben een psychologiestudent aan de Universiteit van Twente. Om maar met de deur in huis te vallen; voor mijn thesisonderzoek ben ik op zoek ben naar deelnemers bij wie hoogbegaafdheid is geconstateerd in de leeftijdscategorie 15-18 jaar. Ook als je niet hoogbegaafd bent maar wel in deze leeftijdscategorie valt ben je welkom om deel te nemen aan het onderzoek! Het onderzoek bestaat uit een online vragenlijst (met meerkeuzevragen) aangevuld met een aantal vragen, en zal niet meer dan 15 minuten in beslag nemen.

Deelname aan het onderzoek is volledig anoniem: je krijgt een willekeurige ID die je kunt gebruiken om je resultaten op te vragen. Zie voor meer informatie het informatieblad, deze is ook opgenomen in de survey als document.

Met dit onderzoek wil ik ontdekken wat voor impact sociale isolatie heeft (gehad) op jouw welzijn. Met andere woorden: hoe gaat het met jou in de huidige situatie? Het lijkt onbelangrijk, maar onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die zich goed voelen ook meer succes hebben op diverse gebieden. Zo kan het bijvoorbeeld moeilijker zijn om je te concentreren op je studie als je minder gelukkig bent, of heb je minder zin in sociaal contact met je ouders of vrienden. Dit verschilt per persoon en kan afhankelijk zijn van verschillende factoren. Daarom wil ik graag weten wat de invloed van sociale isolatie is op het welzijn van jou als hoogbegaafde. Het kan zijn dat jouw unieke inzichten in de situatie het makkelijker maakt voor jou in het omgaan met de nieuwe uitdagingen. Maar het kan ook dat door bijvoorbeeld de overgevoeligheid die veel hoogbegaafden ervaren het juist moeilijker is voor jou. Daarnaast is het welzijn van niet-hoogbegaafden ook enorm belangrijk voor dit onderzoek, omdat er geen normgegevens zijn van de mentale gezondheid van adolescenten in Nederland tijdens sociale isolatie.

Het zou enorm gewaardeerd worden als dit bericht, of als de link onderaan dit bericht gedeeld wordt met de doelgroep of klasgenoten/vrienden in de leeftijdscategorie 15-18 jaar.

Ik hoop hiermee voldoende informatie verstrekt te hebben, mochten er nog vragen zijn aarzel dan niet om contact op te nemen door te mailen naar: h.a.baher@student.utwente.nl

Hierbij de link naar het onderzoek:

https://utwentebs.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_1Yrci9g1sCeVGzc

Hartelijk dank voor je aandacht!

Met vriendelijke groet,

Hares Baher

Website Hoogbegaafd Haarlem

“Hoogbegaafd Haarlem verbindt als expertisecentrum voor Hoogbegaafdheid vragen van ouders, scholen professionals en andere instanties met informatie, activiteiten en ondersteuningsmogelijkheden rondom het thema Hoogbegaafdheid .”

Neem een kijkje op de website!

Lees meer

Stichting Hoogbegaafd! is op zoek naar ervaringsverhalen over passend onderwijs

Hoogbegaafdenonderwijs dat past. Daar maken wij ons hard voor. Want helaas zijn er veel, heel veel hoogbegaafde kinderen en jongeren in Nederland die niet het onderwijs krijgen dat aansluit bij hun ontwikkel-, leer- en ondersteuningsbehoefte. Gezonde, leerbare en slimme kinderen en jongeren die nú dagelijks vastlopen, ziek worden door school, ‘ongewenst’ gedrag vertonen, zichzelf ‘uitschakelen’, uitvallen of zeer ernstig beschadigd raken. Dit dwingt sommige ouders om hun baan op te zeggen. Anderen belanden in de ziektewet.

Verandering is nodig. Nú! De Werkgroep Onderwijs (voorheen Landelijk Collectief Hoogbegaafd en Onderwijs) van Stichting Hoogbegaafd! roept hiertoe op met een manifest om te ondertekenen (in ontwikkeling). En willen jullie, als ouders of jongeren, de noodzaak van deze onmiddellijke actie illustreren aan de hand van jouw ervaringsverhaal? Deel dan hieronder jouw verhaal.
Laten we hoogbegaafdheid samen een stem geven en – als je dat wilt – een gezicht. Als we samen laten zien wie we zijn en met hoeveel mensen we zijn, kan de overheid niet meer om ons heen. Samen staan we sterk. Op naar hoogbegaafdenonderwijs dat past!

Deel jij ook jouw verhaal? Als we samen laten zien wie we zijn en met hoeveel we zijn dan kan de overheid niet meer om ons heen. Samen staan we sterk! Je kunt je ervaringsverhaal hier delen.

Oproep ervaringen met afstandsonderwijs

Oproep

De Koepel HB wil graag uw eigen ervaringen met afstandsonderwijs weten, zodat we sterker staan in de discussie rond dit onderwerp. U kunt ze delen via info@koepelhb.nl.

Afstandsonderwijs

Tijdens de lockdown dit voorjaar bleken de meeste scholen vrij snel te kunnen overschakelen op afstandsonderwijs. Veel ouders van thuiszitters hadden daar de afgelopen jaren al vaak tevergeefs om gevraagd. Corona zorgde bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor een heroverweging van het standpunt dat dat niet mogelijk zou zijn.

Lees meer

GelukkigHB bij Pienter & Co in Enschede

Vaak hebben hoogbegaafde kinderen behoefte aan contact met ontwikkelingsgelijken. Hiervoor is op school niet altijd de mogelijkheid. Gelukkig zijn er plusklassen, maar ook buiten school is het fijn om contact te hebben met andere hoogbegaafde kinderen en samen leuke dingen te doen. Pienter&Co biedt hiervoor GelukkigHB groepen aan, waarbij kinderen in een niet schoolse omgeving leren om de verantwoordelijkheid te nemen over hun eigen ontwikkeling. Hierbij wordt het creatief denken gestimuleerd, worden kinderen gemotiveerd om ideeën te verzinnen voor projecten en samen te werken.

Projecten kunnen dingen zijn als:
– Samen een film maken
– Lasergamen
– Koekjes bakken zonder recept

Daarnaast geeft de groep ruimte voor hoogbegaafde kinderen om te praten over hun denk- en belevingswereld. Hierbij kunnen onderwerpen naar voren komen als:
– Wat betekent het om hoogbegaafd te zijn
– Wat doe ik als het moeilijk wordt
– Ik voel mij ‘anders’ maar wat betekent dat anders zijn

Wil je jouw kind hiervoor aanmelden, stuur dan een berichtje naar info@pienterenco.nl of bel 06 – 29 22 20 36.

Voor meer informatie: https://www.pienterenco.nl/gelukkighb/gelukkighb-groep/

De GelukkigHB groep wordt vergoed vanuit de OZJT/Samen14 (de 14 Twente gemeenten).