Welkom op ons prikbord

Op dit prikbord staan berichten van activiteiten en andere informatie die van derden komen. Deze activiteiten worden niet door Pharos aangeboden maar doorgegeven. Zo heb je als websitebezoeker een idee van wat er nog meer wordt georganiseerd. Je kan aan deze informatie geen rechten ontlenen.

Op het prikbord staan ook oproepen. Ook deze zijn bedoeld ter informatie. Je bepaalt natuurlijk zelf of je er gehoor aan wil geven.

Oproep voor jongeren van 15 – 18 jaar om deel te nemen aan de survey over de impact van sociale isolatie voor het thesisonderzoek van student Hares Baher

Mentale gezondheid adolescenten tijdens sociale isolatie

Hallo iedereen!

Ik ben Hares en ben een psychologiestudent aan de Universiteit van Twente. Om maar met de deur in huis te vallen; voor mijn thesisonderzoek ben ik op zoek ben naar deelnemers bij wie hoogbegaafdheid is geconstateerd in de leeftijdscategorie 15-18 jaar. Ook als je niet hoogbegaafd bent maar wel in deze leeftijdscategorie valt ben je welkom om deel te nemen aan het onderzoek! Het onderzoek bestaat uit een online vragenlijst (met meerkeuzevragen) aangevuld met een aantal vragen, en zal niet meer dan 15 minuten in beslag nemen.

Deelname aan het onderzoek is volledig anoniem: je krijgt een willekeurige ID die je kunt gebruiken om je resultaten op te vragen. Zie voor meer informatie het informatieblad, deze is ook opgenomen in de survey als document.

Met dit onderzoek wil ik ontdekken wat voor impact sociale isolatie heeft (gehad) op jouw welzijn. Met andere woorden: hoe gaat het met jou in de huidige situatie? Het lijkt onbelangrijk, maar onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die zich goed voelen ook meer succes hebben op diverse gebieden. Zo kan het bijvoorbeeld moeilijker zijn om je te concentreren op je studie als je minder gelukkig bent, of heb je minder zin in sociaal contact met je ouders of vrienden. Dit verschilt per persoon en kan afhankelijk zijn van verschillende factoren. Daarom wil ik graag weten wat de invloed van sociale isolatie is op het welzijn van jou als hoogbegaafde. Het kan zijn dat jouw unieke inzichten in de situatie het makkelijker maakt voor jou in het omgaan met de nieuwe uitdagingen. Maar het kan ook dat door bijvoorbeeld de overgevoeligheid die veel hoogbegaafden ervaren het juist moeilijker is voor jou. Daarnaast is het welzijn van niet-hoogbegaafden ook enorm belangrijk voor dit onderzoek, omdat er geen normgegevens zijn van de mentale gezondheid van adolescenten in Nederland tijdens sociale isolatie.

Het zou enorm gewaardeerd worden als dit bericht, of als de link onderaan dit bericht gedeeld wordt met de doelgroep of klasgenoten/vrienden in de leeftijdscategorie 15-18 jaar.

Ik hoop hiermee voldoende informatie verstrekt te hebben, mochten er nog vragen zijn aarzel dan niet om contact op te nemen door te mailen naar: h.a.baher@student.utwente.nl

Hierbij de link naar het onderzoek:

https://utwentebs.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_1Yrci9g1sCeVGzc

Hartelijk dank voor je aandacht!

Met vriendelijke groet,

Hares Baher

Wegens onderzoek gratis online training ‘Leer te durven’ voor kinderen van 8-13 jaar met angstgerelateerde klachten

Een op de zeven kinderen heeft last van te veel angst. Angst wordt vaak over het hoofd gezien, omdat het niet direct zichtbaar is bij kinderen. Wel is het een van de meest voorkomende klachten onder kinderen. Angst gaat jammer genoeg vaak niet vanzelf over.

Als er in de kwetsbare leeftijd – van 8 tot 13 jaar – geen aandacht besteed wordt aan te veel angst, dan kan de angst zich ontwikkelen tot een angststoornis of een andere psychische aandoening, zoals een depressie. En die aandoeningen zijn vaak chronisch. In Nederland krijgt 80% van de kinderen met angstklachten geen verwijzing naar professionele hulp. Lees hier meer over angst bij kinderen.

De basis van de online training ‘Leer te durven’ is de evidence based (bewezen werkzame) groepstraining voor angstige kinderen ‘Leer te Durven!’ van dr. Ellin Simon en prof. dr. Susan Bögels. Deze groepstraining wordt doorontwikkeld naar een online versie. Via internet kunnen namelijk veel meer kinderen bereikt worden. De inzet is vroegtijdig ingrijpen, om angstige kinderen zo vroeg mogelijk te leren minder bang te zijn.

Lees meer

Stichting Hoogbegaafd! is op zoek naar ervaringsverhalen over passend onderwijs

Hoogbegaafdenonderwijs dat past. Daar maken wij ons hard voor. Want helaas zijn er veel, heel veel hoogbegaafde kinderen en jongeren in Nederland die niet het onderwijs krijgen dat aansluit bij hun ontwikkel-, leer- en ondersteuningsbehoefte. Gezonde, leerbare en slimme kinderen en jongeren die nú dagelijks vastlopen, ziek worden door school, ‘ongewenst’ gedrag vertonen, zichzelf ‘uitschakelen’, uitvallen of zeer ernstig beschadigd raken. Dit dwingt sommige ouders om hun baan op te zeggen. Anderen belanden in de ziektewet.

Verandering is nodig. Nú! De Werkgroep Onderwijs (voorheen Landelijk Collectief Hoogbegaafd en Onderwijs) van Stichting Hoogbegaafd! roept hiertoe op met een manifest om te ondertekenen (in ontwikkeling). En willen jullie, als ouders of jongeren, de noodzaak van deze onmiddellijke actie illustreren aan de hand van jouw ervaringsverhaal? Deel dan hieronder jouw verhaal.
Laten we hoogbegaafdheid samen een stem geven en – als je dat wilt – een gezicht. Als we samen laten zien wie we zijn en met hoeveel mensen we zijn, kan de overheid niet meer om ons heen. Samen staan we sterk. Op naar hoogbegaafdenonderwijs dat past!

Deel jij ook jouw verhaal? Als we samen laten zien wie we zijn en met hoeveel we zijn dan kan de overheid niet meer om ons heen. Samen staan we sterk! Je kunt je ervaringsverhaal hier delen.

Oproep ervaringen met afstandsonderwijs

Oproep

De Koepel HB wil graag uw eigen ervaringen met afstandsonderwijs weten, zodat we sterker staan in de discussie rond dit onderwerp. U kunt ze delen via info@koepelhb.nl.

Afstandsonderwijs

Tijdens de lockdown dit voorjaar bleken de meeste scholen vrij snel te kunnen overschakelen op afstandsonderwijs. Veel ouders van thuiszitters hadden daar de afgelopen jaren al vaak tevergeefs om gevraagd. Corona zorgde bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor een heroverweging van het standpunt dat dat niet mogelijk zou zijn.

Lees meer