Welkom op ons prikbord

Op dit prikbord staan berichten van activiteiten en andere informatie die van derden komen. Deze activiteiten worden niet door Pharos aangeboden maar doorgegeven. Zo heb je als websitebezoeker een idee van wat er nog meer wordt georganiseerd. Je kan aan deze informatie geen rechten ontlenen.

Op het prikbord staan ook oproepen. Ook deze zijn bedoeld ter informatie. Je bepaalt natuurlijk zelf of je er gehoor aan wil geven.

Tweede vestiging PRAKTIJK DE BLIK in Lichtenvoorde start plusplusklas

Vanuit de locatie Houten biedt Praktijk de Blik al ruim 9 jaar psychologische hulpverlening aan hoogbegaafde kinderen, jongeren en volwassenen. Ook bieden we ondersteuning in het netwerk van hoogbegaafde kinderen, door met scholen en andere professionals samen te werken rondom een kind. Wij hebben expertise en ruime ervaring met bijvoorbeeld moeilijk testbare kinderen en complexe situaties. Om meer hoogbegaafden van dienst te kunnen zijn hebben wij recent een tweede vestiging geopend in Lichtenvoorde.

Binnenkort starten we in Lichtenvoorde met onze plusplusklas op de dinsdagmiddag, waarvoor we nog plekken beschikbaar hebben. Voor meer informatie zie: https://praktijkdeblik.nl/behandeling/plusplusklas/

Meer info over al onze werkzaamheden of wilt u dat wij meedenken over uw kind? Kijk op www.praktijkdeblik.nl, of stuur een mailtje en we nemen contact met u op.

In Kaart is gestart

In Kaart, het register voor kinderen en volwassenen met ontwikkelingsproblemen, is gestart. De eerste deelnemers zijn al binnen maar we zijn nog op zoek naar ouders die zich zorgen maken over de ontwikkeling van hun kind en hun ervaringen via een vragenlijst willen delen. De gegevens gebruiken we voor wetenschappelijk onderzoek en belangenbehartiging. Samen weten we meer en bundelen we onze kennis voor onderwijs, zorg en samenleving. 

Omdat we weten dat hoogbegaafdheid in jonge jaren vaak voor zorgen bij de ouders kan zorgen en veel overeenkomsten heeft en soms ook samen voorkomt met autisme of ADHD zou het heel waardevol zijn als ook ouders van hoogbegaafde kinderen hieraan deel zouden willen nemen. We hebben een filmpje gemaakt waarin kort wordt uitgelegd wat het register inhoudt, dat is te vinden op onze website: www.inkaart.org

Maakt u zich zorgen over de ontwikkeling van uw kind? Doe dan mee en deel uw ervaringen door het invullen van een vragenlijst. Hierdoor krijgen we samen meer kennis en begrip en dragen we bij aan oplossingen en goede ondersteuning. Dit is hard nodig want er is nog veel onbekend over de aanpak van ontwikkelingsproblemen in de zorg, op school, op het werk of in het gezin.

Meedoen? Schrijf je in via: https://formulieren.inkaart.org/meedoen/aanmelden-ouder-kind/

Meer weten? Ga naar www.inkaart.org 

In Kaart is een samenwerking tussen ervaringsdeskundigen en hun naasten, de Vrije Universiteit, Viveon-Academische Werkplaats’s Heeren Loo – VU, Rijksuniversiteit Groningen, Afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen, Universiteit van Amsterdam, het Nederlands Autisme Register (NAR), Landelijke Oudervereniging Balans, Stichting Dyslexie Nederland (SDN), Revalidatie Friesland, Roessingh Centrum voor Revalidatie en het Landelijk DCD netwerk.

WereldKidz Meent zoekt een leraar Plusklas en Verrijkingsgroep

Voor volgend schooljaar zoeken we versterking van ons team en hebben een vacature voor de Plusklas en Verrijkingsgroep. Gedurende een dagdeel in de week krijgen kinderen uit de groepen 4 t/m 8, die behoefte hebben aan extra uitdaging, verrijkt aanbod om te leren leren. Gebruik van breinleren, Mindset, de leerkuil en hoger order denkvragen helpt deze kinderen een volgende stap in in ontwikkeling te zetten.

Binnen het cluster wordt dit aanbod op alle scholen geboden en met elkaar samengewerkt om van elkaar te leren en elkaar te inspireren uitdagend onderwijs te maken.

De omvang van de functie is 0,2 wtf verdeeld over twee ochtenden in de week.

Hier vind je meer informatie en kun je solliciteren.

Petitie passend voltijd onderwijs voor HB-kinderen

De samenwerkende directeuren van scholen met voltijd HB-onderwijs hebben de handen ineengeslagen. Zij hebben een brandbrief opgesteld en aan de betrokken ministers en Commissie Onderwijs van de Tweede Kamer toegezonden. In deze brief kun je meer lezen over de problematiek die zij als directeuren signaleren. Deze brief vind je hier.

Zij hebben Loek Zonnenberg opdracht gegeven een situatieanalyse voltijd HB-onderwijs in Nederland op te stellen. Deze is als bijlage bij de brandbrief gevoegd. In het rapport en het onderzoek dat Zonnenberg heeft uitgevoerd, wordt onomstotelijk aangetoond dat Voltijd HB-onderwijs bestaansrecht heeft en noodzakelijk is. Zij nodigen je van harte uit dit rapport te lezen! De samenvatting en de volledige versie van het rapport vind je hier.

Op 30 maart 2022 debatteert de Commissie Onderwijs van de Tweede Kamer over passend onderwijs. De directeuren van scholen met voltijd HB-onderwijs willen bereiken dat de inhoud van hun brandbrief wordt besproken in dit debat. Via hun website houden zij je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Voor meer informatie ga je naar hun website: https://hbscholen.nl/

Ben jij ook voor erkenning en structurele ondersteuning van voltijd HB-onderwijs? En wil je hun brandbrief steunen? Dat kan! Je kunt de steunpetitie voor de brandbrief ondertekenen die door ouders is opgestart. Deze petitie vind je hier.

De steun van jouw (HB-)school is belangrijk. Schrijf in via de knop op de website op de lijst van scholen die de brandbrief steunen. Deze lijst wordt eind maart aangeboden aan de Tweede Kamer. Inschrijven kan hier.

Zo wordt de oproep om structurele financiering voor voltijd HB-onderwijs nog krachtiger!

Open brief aan de minister van OCW – stichting HOE

Graag brengen we het initiatief van Stichting HOE onder de aandacht. Zij schreven een open brief aan de nieuwe minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, dr. Robbert Dijkgraaf. De brief vertelt de minister over hoogbegaafde drop-outs. Zij fungeren als de ‘canaries in de coalmine’. De wet “Passend Onderwijs” heeft voor (uitzonderlijk) hoogbegaafden nauwelijks iets opgeleverd. De gevolgen van niet-passend onderwijs zijn groot.

Nieuwsgierig naar stichting HOE? Ga naar hun website.

Hieronder kun je open brief lezen. Het staat een ieder vrij om onder vermelding van copyright deze brief te delen.