Signaal 70

Binnenkort op de mat, Signaal 70. Onze redactie heeft weer mooie bijdragen geschreven.

Femke vertelt ons over de polyvagaal theorie van Stephen Porges: hoe kun  je je zenuwstelsel beïnvloeden om te leren dat het zich niet onveilig hoeft te voelen?

“Ik ben de expert van mezelf”, is dat geen mooie gedachte? Marianne legt uit waarom dit zo.

De column van Betty  gaat ook over iets dat al in ons zit. Zij schrijft over potentie. Als de focus op talent en kunde kan worden gelegd, kan de aanwezige potentie tot bloei komen.

Herken je dit? Je peuter past niet lekker op de peuterspeelzaal of kinderopvang? UkIQ vertelt over deze mismatch in hun column.

Ilse schrijft over Latijn en Grieks. Kan het gymnasium een goede match zijn voor een hoogbegaafde scholier en hoe pak je dat dan aan met Latijn en Grieks?

We hebben in deze Signaal twee boekrecensies, een voor jou en een prentenboek voor kinderen. Floor recenseerde ‘Leren met je hart’. Dit is een bundel artikelen en vertalingen over unschooling, thuisonderwijs en schoolsysteem.

Aap en Olli organiseren een feest in een prachtig vormgegeven prentenboek. Aap stort zich overal in terwijl Olli overal over nadenkt en niet zo goed tegen drukte kan, twee zijden van het hoogsensitieve, intense kind.

Leonieke vertelt over de ECHA conferentie 2022.

Jasperine  heeft weer mooie boekentips voor ons voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar.

Wat is Kidsafety en Total Defense, en wat hebben zij met vechtsporten en weerbaarheid te maken? Roald legt het uit in een interview met zijn juf van Total Defense.

Sebastiaan is eigenaar van spellenwinkel De Dondersteen en vertelt hierover. 17 november geeft hij een webinar bij ons over hoe spellen in te zetten bij hoogbegaafde kinderen.

Deel twee van een serie artikelen over optische illusies gaat over trompe l’oeil en anamorfose; ‘bedrieg het oog’ en ‘breng terug in vorm’. Er is een puzzel van Mignon. En ken je De Waanzinnige podcast al?

In de Achterhoek werkten de samenwerkingsverbanden PO en VO samen met het preventieplatform jeugd van de gemeentes aan een routekaart met informatie waar men het beste terecht kan met (opvoed)vragen rondom hoogbegaafdheid. Pharos werkte hier aan mee. Bernadet legt uit hoe de routekaart tot stand kwam. Welke gemeenten volgen?