Signaal 66

In deze Signaal schrijft de stagiaire van ons redactielid Mayken de Roon over corona en onderwijs: een stand van zaken. Wat valt er te zeggen na ruim een jaar met corona en veel afstandsonderwijs?
Ilse Reijgwart schetst in het derde deel van haar serie artikelen over onderpresteren, school en Jeugdzorg de in grote lijnen wat er gedaan kan worden binnen de scholen, zoals ze nu zijn.
Marianne Rietveld beschrijft hoe sociaal en emotioneel twee heel verschillende zaken zijn. Ze zouden dus niet in een adem genoemd moeten worden. Dat ze elkaar beïnvloeden is een heel ander verhaal.
Femke Hovinga beschrijft een verhaal van een 7-jarige jongen uit haar praktijk. Wat gebeurt er Levie zich kan ontwikkelen als hij wordt gezien en lesstof op zijn tempo en zijn manier kan verwerken. Versnellen kan daar een onderdeel van zijn.

Floor recenseert voor ons 2 boeken. Het Toverballenparadijs nodigt uit tot bladeren, pakken en weer even wegleggen, reflecteren, denken, een momentje rust voor jezelf. De Kleine Hoogbegaafdheid voor Dummies gaat onder andere over hoogbegaafdheid in alle leeftijdsfases, ook die van senioren.

Voor de jeugdredactie maakt Mignon een puzzel over driehoeken. In de doe-opdrachten ontdek je iets verrassends..
Joséphine vertelt over de Science YouTube kanalen die ze heeft ontdekt. En wat nou handig is, je leert meteen goed Engels te luisteren.
Story Cubes is een spel met dobbelstenen met plaatjes. Eva legt uit wat je er allemaal mee kunt doen. Je kunt er ook schrijfopdrachten mee maken.
Antoinette Gerichhausen vertelt over Spaans leren. Wist je dat kinderen juist gemakkelijk een andere taal leren?

Karin van regio Tilburg schrijft in regionieuws over de Weerwolven van Wakkerdam, de online activiteit met kinderen dat heel succesvol is. In juli is er ook een.

Fabien van der Ham legt in haar stuk uit hoe je kunt filosoferen met kinderen. Hoe er interessante en boeiende gesprekken ontstaan waar gedachten alle kanten op kunnen gaan. Ik mocht haar laatste kinderboek Een Goudvis in de Zee recenseren. Over gebeurtenissen in het dagelijks leven die grote vragen en gedachten kunnen oproepen.

Babelle van ’t Hullenaar schrijft een stuk over angst bij hoogbegaafde kinderen. Aan de hand van een gratis cursus voor kinderen wordt onderzoek gedaan naar angst bij kinderen.

Heb jij of heeft jouw kind ook iets voor ons? Fijn! Stuur je bijdrage naar signaal.redactie@pharosnl.nu

Oproep voor de leeshoek op de website

foto: Gaelle Marcel via Unsplash

Leeshoek
We willen graag een leeshoek inrichten op de website. In Signaal 62 staat een stuk over lezen met een oproep om jullie verhalen over lezen, artikelen over lezen en boektitels in te sturen.

Uitgangspunt is de leeslijst dat kortgeleden gelukkig weer digitaal in ons bezit kwam van twee Friese vrijwilligers die dit jarenlang tot eind 2012 bijhielden. De lijst zal worden gepubliceerd.

Vijf jaar geleden was er ook een leesoproep waar een Signaal over is gemaakt. Er kwamen toen veel reacties binnen. De resultaten hiervan zullen ook terug te vinden zijn in de leeshoek.

Nu willen we graag de boekenlijst actualiseren en aanvullen. Vertel ons waar je kind van houdt. Is er een genre waar je kind het meest van houdt? Welke boektitels worden verslonden? Wat lees je voor? Vertel je verhaal of stuur je boektitels naar secretariaat@pharosnl.nu.

Kopij gezocht

We zijn altijd op zoek naar kopij voor Signaal, het verenigingsblad van Pharos, en voor de website.

Voor onze rubriek ‘SignaalVerhaal’ zijn we op zoek naar ervaringsverhalen. Mensen vinden graag herkenning en ook kan een ervaringsverhaal tot steun zijn. De ervaringsverhalen kunnen gaan over de moeilijkere kanten van hb maar zeker ook over de mooie dingen.

Ook zouden we onze rubriek ‘Trots op…’ nieuw leven in willen blazen. Natuurlijk zijn we allemaal trots op onze kinderen! Wil je erover vertellen, wij lezen er graag over.

Dan zijn we ook altijd op zoek naar informatieve stukken. Dus heb jij iets te vertellen dat andere ouders van hoogbegaafde kinderen graag zouden lezen, of misschien juist iets voor kinderen of jongeren, laat het ons weten. Het kan themagerelateerd zijn maar het kan ook over iets anders gaan.

Bovendien horen wij graag over interessante websites, handige apps, fijne uitjes, huis-tuin-en-keukenactiviteiten en toffe spellen en games.

Kijk voor kopij voor de jeugdredactie bij de oproep bij de jeugdredactie, daar vind je inspiratie.

Heb je wat voor ons, mail dan naar signaal.redactie@pharosnl.nu.

Jeugdredactie


Heb je een bijdrage voor Signaal?

Ons jeugdredactieteam is compleet maar we zijn ook altijd geïnteresseerd in (eenmalige)  bijdragen van jullie. Dat kan van alles zijn: een mooi gedicht, een verhaal, een mooi schilderij of tekening, een interview, een recept, een verhaal over je hobby of over je huisdier of over een interessant beroep, een stuk over je favoriete spel of game, een favoriete website of app, wat je later wil gaan doen, we vinden heel veel leuk.

We horen graag van je en  zien we je bijdrage tegemoet op: signaal.redactie@pharosnl.nu. 

Bedankt alvast.

Signaal 65

Deze Signaal gaat over verbinding. Tijdens deze pandemie is verbinding meer dan ooit van belang, we zullen er met elkaar uit moeten komen. Ook kan verbinding wat letterlijker worden genomen en daar heeft Lucaseen tekening over gemaakt. Het afstandsonderwijs en alle vormen van online meetings hebben ook weleens ‘verbinding verbroken’ tot gevolg!

Betty schrijft haar column over de verbinding met jezelf.

Mayken schrijft over het combineren van (thuis)werk en het vormgeven van afstandsonderwijs aan je kinderen. En hoe zit het eigenlijk met privacy?

In verbinding blijven met je kind, daar schrijft Marianne over. Wat kun je zoal doen als de gemoederen oververhit raken?

Femke heeft goed nieuws, de nieuwe IQ-test KIQT+ is een feit. Lees in haar stuk hoe de test tot stand kwam en waarom.

Ilse heeft tien tips over het leren van zinnen. Het blijkt voor veel scholieren een struikelblok en er wordt over het algemeen niet apart les in gegeven.

Eva heeft tien mooie doe-tips bedacht voor als je thuis moet blijven. Het leuke is, als je niet meer thuis hoeft te blijven, zijn het nog steeds leuke dingen om te doen!

Joséphine heeft 2 boekrecensies voor ons gemaakt. Ze heeft een boek van een uitgeverij ontvangen en gerecenseerd en ze vertelt over haar favoriete boek.

In het eerste deel van Emma’s verhaal maken we kennis met Kitty en Coco.

In zijn artikel schrijft Willem Wind over het topdown onderwijs. Het artikel werd eerder elders gepubliceerd.

Veel leesplezier!